آذربایجاناخبار

برخورد سرد جمهوری آذربایجان با پیمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا

 امضای پیمان اتحادیه اقتصادی ˈاوراسیاˈ از سوی روسیه ، قزاقستان و بلاروس که پنجشنبه گذشته درآستانه، پایتخت قزاقستان انجام شد، با برخورد سرد محافل سیاسی و رسمی جمهوری آذربایجان مواجه شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، ˈعلی مسیملیˈ نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان روزیکشنبه به خبرگزاری ˈ سلام نیوزˈ گفت:پیش بینی می کند که این اتحادیه چشم اندازی مثل ˈاتحادیه کشورهای همسودˈ نداشته باشد.

به عقیده این مقام پارلمانی جمهوری آذربایجان سطح فعالیت اتحادیه اوراسیا بسیار پایین خواهد بود و لذا عضویت کشورهای کوچکی نظیر جمهوری آذربایجان در این اتحادیه آتیه ای ندارد.

وی ابراز عقیده کرد که روسیه به عنوان یکی از اعضای این اتحادیه از ادعاهای بزرگ خود دست بردار نیست و تلاش این کشور به دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای عضو از جمله بلاروس و قزاقستان در آینده با واکنش شدید مردم این کشورها مواجه خواهد شد واین امر منجر به خروج آنها از این اتحادیه می شود.

به گفته وی، جمهوری آذربایجان صرف نظر ازاینکه کشور کوچکی است ولی به حساب ثروت های طبیعی موفق شده طی 23 سال گذشته استقلال خود را بطور کامل تامین کند و با توجه به این امکانات هرگز استقلال خود را فدای اتحادیه اوراسیا نخواهد کرد.

این نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان درمصاحبه خود تاکید کرده است که کشورش باید ضمن تقویت مناسبات موجود خود با سایر کشورهای شوروی سابق، از عضویت در اتحادیه اوراسیا که می تواند تهدیدی برای استقلال این کشور باشد، خودداری کند.

ˈنوروز محمدافˈ مدیر شعبه روابط بین الملل نهاد ریاست جمهوری آذربایجان نیز در این زمینه به خبرگزاری آذری ˈآپاˈ گفت که کشورش تصمیمی برای عضویت در اتحادیه اوراسیا نگرفته است.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان هنوز در صدد عضویت در اتحادیه اوراسیا نیست، مساله مورد توجه از نظر باکو در رابطه با این اتحادیه را موضوع عضویت ارمنستان در این تشکیلات عنوان کرد وافزود: ˈالهام علی اف ˈ رییس جمهوری آذربایجان طی نامه ای به روسای جمهوری روسیه، بلاروس وقزاقستان ازبی اعتنایی ارمنستان به موازین وحقوق بین الملل وعدم اجرای قطعنامه های چهارگانه شورای امنیت سازمان ملل متحد ازسوی این کشور انتقاد کرده وخواستار رعایت موازین بین المللی درقبول عضویت ارمنستان دراین اتحادیه شده است.

اتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا