اخبارارمنستانعمومی

بحران ارمنستان و احتمال انشعاب در حزب حاکم

در حالی که سارکسیان در چند ماه گذشته تلاش داشته تا وضعیت سیاسی حزب خود را ساماندهی کند اکنون شایعاتی مبنی بر احتمال انشعاب در درون حزب جمهوری خواهان ارمنستان به رهبری معاون سارکسیان به گوش می‌رسد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،در حالی که تنها دو ماه پیش پس از یک دوره چند روزه اعتراضات مردمی به تغییرات قانون اساسی و روی کارآمدن مجدد سرژ سارکسیان که از او به عنوان اصلی ترین مهندس صحنه سیاسی ارمنستان یاد می‌شود او مجبور شد تا صندلی قدرت را به نیکول پاشینیان که سیاستمداری جوان و ناکارآزموده است، بدهد اکنون او با چالش جدیدی در درون حزب خود مواجه شده و آن هم احتمال انشعاب بزرگ درون حزبی به رهبری کارن کاراپتیان است.

سارکسیان درست زمانی که خود را برای گرفتن قدرت ارمنستان آماده کرده بود و تلاش داشت تا با مدلی مشابه مدل پوتین – مدودوف همچنان قدرت سیاسی در ارمنستان را در قبضه خود نگه دارد با انقلاب مخملینی که انقلابیون آن را اعتراضات مردمی و حزب حاکم، آن را مداخله غربی در کشور می‌دانست روبرو شده و منصب نخست وزیری را که با تغییرات قانون اساسی و به طرز برنامه ریزی شده‌ای به نفع خود وی، تبدیل به منصبی مهم شده بود به پاشینیان تحویل داد.

با کنار رفتن حزب جمهوری خواهان ارمنستان به رهبری سارکسیان، او چندان حضور چشمگیری در صحنه سیاسی کشور نداشته است. بسیاری از ناظران سیاسی این عدم حضور او را مربوط به چالش‌های درون حزبی او با کارن کاراپتیان می‌دانند.

کارن کاراپتیان که خود نخست وزیر سارکسیان در دوران ریاست جمهوری او بوده است از زمان اتمام  ماموریت نخست وزیری‌اش به عنوان معاون رئیس حزب جمهوری خواهان ارمنستان در حال فعالیت است. او از پایان دوران نخست وزیری‌اش اعلام کرد که خود را بیشتر یک مدیر می‌داند تا یک سیاستمدار و به این ترتیب تلاش کرد تا پالس بی خطر بودن خود را برای سارکسیان مخابره کند.

اما چندی است که شایعه‌ای در درون اصلی ترین حزب ارمنستان مبنی بر این که احتمالاً کارپتیان که اکنون با کنار ماندن حزبش از حاکمیت خود را در فاصله‌ای چند فرسنگی از قدرت سیاسی  می‌بیند اقدام به انشعاب از حزب و تاسیس یک حزب جدید برای مبارزه با پاشینیان با اسم و نیرویی تازه کند.

این شایعات در حالی روز به روز در حال تقویت است که برخی منابع در داخل حزب از تلاش کارپتیان برای هماهنگ شدن با روس‌ها و جذب حمایت مالی و سیاسی مسکو حکایت می‌کند.

کارپتیان در مسیر ایجاد یک حزب جدید علاوه بر حمایت مالی گروه مالی “تاشیر” که متعلق به نزدیکان خانوادگی او است، از همراهی برخی مقامات دولتی سابق که به عنوان استوانه‌های بوروکراتیک و سیاسی حزب جمهوری خواهان ارمنستان به شمار می‌آیند  نیز برخودار است. به طوری که بر اساس شایعات موجود، در رابطه با تاسیس حزب جدید با افراد شناخته شده‌ای همچون آرتور نعلبندیان (فرماندار منطقه لوری)، آنوباخ قنبریان (معاون رئیس پلیس کشور) و تارون مارقاریان (شهردار ایروان) مذاکراتی انجام شده است.

به نظر می‌رسد اصلی ترین مانع در مقابل ایجاد یک حزب جدید تنها و تنها شخص سارکسیان است که کاریزمای سیاسی و قدرت پشت پرده او مانع همراهی چهره‌های تاثیرگذار با کاراپتیان می‌شود. هم حزبی‌ها و دولتمردان موجود در حاکمیت ایروان همچنان از ظهور سارکسیان در صحنه قدرت سیاسی ایروان هراس دارند و معتقدند با توجه به لابی سیاسی سارکسیان در مسکو هر لحظه امکان بازگشت او به قدرت وجود دارد.

به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی ممات و حیات حزب جمهوری خواهان ارمنستان و سارکسیان در دست مسکو است و این کرملین است که در مورد امکان تداوم فعالیت با پاشینیان و یا برگ‌های آلترناتیو برای او تصمیم بگیرد.

وقتی در نظر بگیریم که در هفته جاری پاشینیان با سفر به بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا دیدار کرده و در مورد گسترش روابط ایروان و اروپا مذاکره خواهد کرد و مهمتر از آن در نشست کشورهای عضو ناتو نیز حضور خواهد یافت، می‌توان به چنین نتیجه‌ای رسید که باید منتظر واکنش کرملین در برابر فعالیت‌های غربگرایانه پاشینیان بود و دید که آیا کرملین به دنبال گزینه‌های جایگزین در مقابل او خواهد بود و یا صرفاً با استفاده از مدل‌های قدیمی فشار از بالا در مورد ایروان تلاش خواهد داشت تا قطار ایروان را بر روی ریل‌های روسی نگه دارد.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا