آذربایجاناخباراردبیلایرانتحليل هاویژه

باکو استراتژیک‌ترین کالای ارمنستان را تامین می‌کند!

پس از دو هفته انتظار نسبت به پاسخ فعال و دیپلماتیک به اظهارات و هتاکی های سیاسیون آذری نسبت به ارتباط متعارف تهران ایروان، افشاگری هایی در مورد ارتباطات آذربایجان و ترکیه با ارمنستان صورت گرفت.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، تقریبا دو هفته از آغاز فحاشی‌های نمایندگان مجلس و برخی تحلیل‌گران سیاسی جمهوری آذربایجان نسبت به مقامات دولتی ایران می گذرد؛ در روزها و ماه‌هایی که خبرهای خوشی از ارتباطات مناسب سیاسی و اقتصادی بین تهران و باکو منتشر می شد به ناگاه با انتشار خبر لغو ویزای ایران برای ارامنه و احتمال سفر آقای روحانی به ایروان موج فحاشی های برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی آذربایجان نسبت به ایران در صحن پارلمان و دیگر رسانه های این کشور منتشر گردید.
انتظار پاسخ و حرکت فعال و دیپلماتیک از سوی وزارت خارجه ایران به اظهار نظرهای نمایندگان جمهوری آذربایجان به جایی نرسید
اخیرا شماری از نمایندگان پارلمان باکو در نشست ویژه این مجلس برای تصویب اسناد امضاء شده با تهران از جمله سند مربوط به اتصال خطوط آهن ایران و جمهوری آذربایجان، ضمن اعتراضات تند و هتاکی علیه ایران بخاطر انعقاد توافق نامه لغو دوجانبه روادید با ارمنستان، این مطالبه را نیز مطرح کردند که اگر تهران خواهان مناسبات گرم با باکوست، باید دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از سفر به ارمنستان خودداری کند!
در هر حال بعد از آنکه وزارت خارجه واکنش جدی نسبت به این موضوع نشان نداد هفته گذشته آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل در خطبه های نماز جمعه اشاراتی به برخی از ارتباطات مرموز آذربایجان و ترکیه با ارمنستان داشتند.
ایشان ضمن انتقاد از اینکه مسئولان ایرانی پاسخ شایسته ای به هتاکی ها نداده اند گفتند: مردم آذربایجان باید بدانند که ترکیه در طول این جنگ (جنگ قره باغ) تمامی غلات و آذوقه غذایی ارمنستان را تامین می‌کرد.
شما اگر به بازارهای ایروان سفری داشته باشید مشاهده می کنید که اکثر اجناس بازار محصولات ترک هست. از سفیر ترکیه پرسیدند: شما که عنوان می کنید با ارمنستان هیچ ارتباطی ندارید چرا بازار ایروان پر از کالاهای ترک شده است؟ که وی در جواب آنها گفت: سیاسیت با تجارت فرق دارد و ما بخاطر سیاست منافع مالی خود را به خطر نمی اندازیم بنابراین هر چه که ارمنستان در این خصوص نیاز داشته باشد ما آمادگی تامین آمادگی تامین آنرا را داریم.
ما از این نمایندگان مجلس آذربایجان سوال می کنیم که در بحبوحه جنگ قره باغ و در زمان الچی بیگ، زمانی که ترکیه تمامی غلات ارمنستان را تامین کرد شما کجا بودید؟ در زمان محاصره کلبجر شما چقدر التماس کردید که ترکیه چند هلی کوپتر در اختیار شما قرار دهد تا مردم بیچاره را از مخمصه نجات دهید اما ترکیه هیچ اعتنایی به شما نکرد؟اینکه این جیره بگیران ترکیه و رژیم صهیونیستی مرتب بر علیه ایران هجمه پراکنی کرده و هر روز اتهامات و سخنان بیهوده ای بر علیه جمهوری اسلامی ایران می زنند بدلیل مسائل پشت پرده ای است که با افشای آن تمامی حیثیت و آبروی آنها از بین خواهد رفت.
مردم آذربایجان باید بدانند حکومت‌مردان این کشور در پس پرده مراودات فراوانی با ارمنستان دارند . قطاری که بنزین جمهوری آذربایجان را به گرجستان می برد در بین راه سر از ارمنستان در می آورد. شما اگر به پمپ بنزینی در ارمنستان سر بزنید می بینید که سه نوع بنزین به فروش می رسد که ارزانترین و بهترین نوع بنزین از جمهوری آذربایجان وارد می شود. شما چرا استراتژیکی ترین محصول ارمنستان را تامین می کنید و با این کار به بقای حکومت ارمنستان کمک می کنید؟
این نوع جنگ و تخاصم با کشور همسایه بین آذربایجان و ارمنستان شاید در دنیا بی نظیر باشد. برخی اخبار موثق گفته اند که در بحبوحه سال های 93-1992 که جنگ بین دو کشور در جریان بود یکی از نیروگاه های نزدیک خطوط جبهه در منطقه قره باغ به مدت سه روز بخشی از برق چند شهر شرقی ارمنستان را به خاطر عاشق پیشه گی یکی از ژنرال های آذری تامین نمود و این در حالی است که این روزها رسانه های آذربایجان هر روز اظهار نظری از اعتراض سیاسیون آذربایجانی را نسبت به ارتباط متعارف تهران ایروان مخابره می کنند.
اینجاست که باید گفت شما که خانه تان از شیشه است برای دیگران سنگ پراکنی نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا