آذربایجاناخبارایرانعمومی

بازگشت دوباره ادعاهای الحاق گرایانه باکو

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در تداوم ادعاهای الحاق گرایانه گذشته، جمهوری آذربایجان را وطن تاریخی تمامی آذری های جهان نامید.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری آذربایجان، در پیام الهام علی اف به مناسبت روز ۳۱ دسامبر که باکو با تحریف وقایع ماه های نوامبر و دسامبر ۱۹۸۹ و اوایل ژانویه ۱۹۹۰ آن را «روز همبستگی آذربایجانی های دنیا» نامگذاری کرده، آمده است: جمهوری آذربایجان هم اکنون دوره توسعه درخشان و مستمر خود را طی می کند. هم تبارانمان که در گوشه های مختلف دنیا سکونت دارند، اما قلبشان بطور دائم به عشق آذربایجان می تپد نیز از این فرایند خارج نیستند و باید خدمات قابل تقدیرشان در ترقی ملتمان و رساندن حقایق آذربایجان به دنیا در سطح عالی ارج نهاده شود.

الهام علی اف افزوده است: امیدوارم هم تبارانمان صرف نظر از مکان سکونتشان، به موازات همگرایی با حیات کشورهای محل سکونت، هویت ملی و ارزش های معنوی – اخلاقی خود و پیوند با وطن تاریخی را حفظ خواهند کرد و در راه امروز و فردای روشن آذربایجان ، وحدت عمل و عقیده و همبستگی ناگسستی به نمایش خواهند گذاشت. باور دارم که سازمان های متکثر دیاسپورایمان در  کشورهای خارجی در آینده نیز با اراده استوار و وطن پرستی عالی در راه تامین این آمال تلاش خواهند کرد و نام ملت و دولتمان را همواره ارتقاء خواهند داد.

علی اف در این پیام همچنین جمهوری آذربایجان را دارای نقش مهم در تامین امنیت انرژی جهانی دانسته و ادعا کرده است که برگزاری «دومین نشست رهبران دینی دنیا» و نشست سران جنبش عدم تعهد در باکو و سپرده شدن ریاست این جنبش به باکو طی سه سال آینده، نشانه بارز نفوذ بین المللی جمهوری آذربایجان است.

علی اف با تاکید بر اینکه تمامی قدرت اقتصای و نظامی و تلاش های فعالانه سیاسی و دیپلماتیک جمهوری آذربایجان برای حل مساله قره باغ در چارچوب منافع این کشور بسیج شده، افزوده است: موفقیت های ارتشمان در جبهه طی سال های اخیر نیز نشان می دهد که روز پیروزی تاریخی عدالت و آزادی خاک ازلی و ابدی آذربایجان، قره باغ، از لگدکوب دشمن دور نیست.

الهام علی اف همچنین در توجیه تحریف گری های گسترده ای که دولت جمهوری آذربایجان  طی سال ۲۰۱۹ در معرفی شخصیت عمادالدین نسیمی، عارف و شاعر برجسته بکار بست، نوشت: به مناسبت ۶۵۰ سالگی عمادالدین نسیمی شاعر برجسته آذربایجانی، اعلام «سال نسیمی» در آذربایجان، از صفحات نمادین زندگی اجتماعی – فرهنگی مان در این سال است. برنامه های متنوعی که در چارچوب «سال نسیمی» در کشورمان و خارج برگزار شد، نمایشی دیگر از اهمیت فرهنگ آذربایجان برای تمامی بشر بود.

الهام علی اف در این پیام همچنین روز ۳۱ دسامبر را «نماد وفاداری به وطن» و «وحدت گسست ناپذیر حول محور تفکر آذربایجان گرایی» توصیف و جمهوری آذربایجان را مرکز منحصر به فرد حفظ و حراست از سنت های چندفرهنگ گرایی و تساهل قومی – دینی نامیده است!!

لازم به ذکر است، تفکرات الحاق گرایانه که از گذشته های دور در جمهوری آذربایجان حاکم بوده همواره در دستور کار حاکمان این کشور قرار داشته است. اگرچه در بیانیه سال گذشته الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان از ادبیات بسیار ملایم و نسبتا دوراندیشانه ای استفاده شده بود، با این حال در بیانیه اخیر شاهد بازگشت ادبیات منفی و الحاق گرایانه هستیم. بدیهی است این تفکرات در تعارض اساسی با سیاست های حسن همجواری و توسعه روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که همواره مورد تاکید دولتمردان دو کشور بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا