آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

بازگشایی مجدد دفاتر «ایرنا» و «آذرتاج» در باکو و تهران

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان سفر مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به باکو و شوشا را بسترساز تحولاتی از قبیل رونمایی از بخش آذری‌زبان در این خبرگزاری و فعال شدن مجدد دفاتر «ایرنا» و «آذرتاج» عنوان کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سید عباس موسوی سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفتگوی اختصاصی با ایرنای آذری تصریح کرد: بعد از حادثه ناگوار و تلخی که در ۷ بهمن ۱۴۰۱ در تهران و علیه سفارت جمهوری آذربایجان اتفاق افتاد، روابط این دو کشور همسایه تا حدی دچار وقفه شد. با وجود این، طرفین تلاش کردند با درایت و هوشمندی از این مرحله عبور کنند.

وی افزود: بعد از این واقعه ناگوار، برخی ابتکارات توسط وزرای خارجه ایران و آذربایجان آغاز شد. در این راستا ۲ وزیر با حدود پنج دور مکالمه تلفنی، راهکارهای برون‌رفت از این تنش‌های ایجاد شده را روابط را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته وی، این نتیجه در نهایت حاصل شد و با سفری که اخیرا حسین امیرعبداللهیان به باکو داشت و طی دیداری که در حاشیه کنفرانس بین‌المللی وزرای امورخارجه جنبش عدم تعهد با همتای آذربایجانی خود داشت، این مسائل با شفافیت بیشتر مطرح شد.

موسوی اضافه کرد: همچنین، اقداماتی که مقامات ذیربط ایران در خصوص این حادثه انجام دادند به اطلاع مقامات آذربایجانی رسید.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان درباره رسیدگی به پرونده فرد حمله کننده به سفارت نیز گفت: به زودی یک تیم از ایران به منظور جمع‌بندی و نهایی کردن این پرونده عازم باکو خواهد شد. به این ترتیب حکم نهایی ضارب را که به احتمال زیاد اشد مجازات باشد، اعلام شود.

افزون بر آن، برخی از سوءتفاهم‌ها نیز در حوزه سیاسی وجود داشت که طرفین در حال رایزنی درباره آن هستند و در این زمینه نیز هیات‌هایی تبادل شد.

وی ابراز امیدواری کرد طرفین به زودی و بر اساس تلاش‌ها و اقداماتی که صورت گرفته، شاهد بهبود روابط باشند.

حوزه اقتصادی به عنوان نخ تسبیح روابط در دوره وقفه مناسبات عمل کرد

موسوی با بیان اینکه خوشبختانه وقفه‌ای که در روابط سیاسی تهران-باکو اتفاق افتاد، تاثیری روی روابط اقتصادی نداشت، افزود: در حوزه ترانزیت، واردات و صادرات نه تنها روند کاهشی وجود نداشت، بلکه شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بودیم. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که حوزه اقتصادی به عنوان نخ تسبیح روابط در این شرایط عمل کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم با گام‌های روبه جلویی که در مسیر بهبود روابط برداشته شده‌است، به بهبود هرچه بیشتر روابط بیانجامد. اخیرا «شاهین مصطفی‌ یف» معاون نخست‌وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان در تاریخ ۲۶ تیرماه سفری به آسارای ایران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان به تشریح جزییات این سفر پرداخت و گفت: این مقام با دکتر بذرپاش و تیم سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی کشور دیدارهای مفصلی داشت و به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدند. طی این دیدارها به نوعی یک پیش کمیسیون مشترک اقتصادی برگزار شد. پیشتر قرار بود کمیسیون مشترک جدید در تهران و در اسفندماه به میزبانی ایران برگزار شود که حادثه تلخ ۷ بهمن تا حدی باعث وققه در این مورد شد.

با توجه به اینکه روابط این دو کشور مجددا در حال گرم شدن است، پیش کمیسیون در آستارای ایران برگزار شد. امیدواریم که کمیسیون اصلی را نیز در تهران و به میزبانی وزارت راه و شهرسازی برگزار کنیم.

تقویت همکاری فرهنگی و رسانه‌ای با توافق اخیر «ایرنا» و «آذرتاج»

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: در این مسیر، سایر همکاری‌های تهران-باکو در زمینه‌های فرهنگی، دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای نیز دچار وقفه شده‌ بود. این موضوع طی سفر دکتر نادری به «باکو» و «شوشا» برای شرکت در مجمع جهانی رسانه مطرح و برطرف شد.

وی افزود: آقای نادری در این سفر با همتای آذربایجانی خود یعنی رئیس خبرگزاری «آذرتاج» دیدار کرد. در این دیدار طرفین توافق کردند که همکاری‌های رسانه‌ای خود را بیش از پیش توسعه دهند. به این ترتیب دفاتر ایرنا و آذرتاج مجددا در پایتخت‌های دو کشور فعال شود.

موسوی تاکید کرد که رونمایی از بخش آذری خبرگزاری ایرنا مهمترین دستاورد این دیدار محسوب می‌شود. جای این زبان در کنار سایر زبان‌های این سایت خبری خالی بود. بنابراین پیش‌بینی می‌ شود که مخاطبان و بازدیدکنندگان ایرنا افزایش قابل توجهی داشته‌باشد. به این ترتیب، مخاطبان آذری زبان می‌توانند در هر جایی اخبار دست اول، صحیح و رسمی مربوط به روابط دوجانبه و حتی مسائل داخلی ایران را از بخش آذری خبرگزاری ایرنا دنبال کنند. این دستاورد بسیار بزرگی است که طی سفر آقای نادری به باکو به دست آمد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا