آخرین اخبارآذربایجاناخبارعکسعمومیقره باغقره باغ

بازسازی مسجد تاریخی آغدام پس از پایان اشغال / عکس

رسانه‌های جمهوری آذربایجان از مرمت و بازسازی یکی از مساجد تاریخی شهر «آغدام» که 27 سال در اشغال ارمنستان بود، خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، خبرگزاری ترند نیوز روز دوشنبه در گزارشی نوشت که کارهای مقدماتی بازسازی این مسجد تاریخی پس از خاتمه اشغال از سوی نیروهای ارمنستانی صورت گرفته و بخش بیرونی این مکان پاکسازی و روشنایی آن تامین شده است. این مسجد از 23 جولای 1993  تحت تصرف ارمنستان قرار داشت و به تازگی از اشغال درآمد.

تصاویر منتشر شده از این مسجد نیز حکایت از آراستگی بخش بیرونی این مسجد پس از  رفع اشغال دارد ولی نمای داخلی این مکان مقدس نیز نیاز به مرمت و بازسازی دارد و نشان می‌دهد دولت ارمنستان بر خلاف ادعا هیچ توجهی به این مکان مقدس نداشته و احترامی برای مسلمانان ساکن منطقه قائل نشده بود. این مسجد خلال سال‌های 1868 تا 1870 توسط فردی به نام «کربلایی صفی خان قره باغی» ساخته شد. ساختمان اصلی این مسجد از سنگ و مناره‌های آن از آجر ساخته شده‌اند.

اگرچه این شهر در خلال جنگ به دست قوای ارمنستان به‌طور کامل ویران شد، اما مسجد شهر و همچنین قبرستان مسلمانان تا حدی سالم باقی‌مانده‌اند. در حال حاضر کل منطقه آغدام تحت کنترل نیروهای جمهوری آذربایجان قرار دارد.

ارزیابی‌های اولیه  آثار تاریخی در شهر «شوشا» در جمهوری آذربایجان  نیز نشان می‌دهد شماری از اماکن مذهبی از جمله مسجد این شهر حین حضور قوای ارمنستانی تخریب شده است. «فائق اسماعیل‌اف» رئیس انجمن سازمان حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان گفت که حین اشغال این شهر تاریخی از سوی نظامیان ارمنستانی، 11 مسجد تخریب شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا