آذربایجاناخبار

شرکت نفت دولتی آذربایجان بیزنس‌های بین المللی خود را گسترش می‌دهد

رئیس اداره سرمایه شرکت نفت دولتی آذربایجان با بیان اینکه این شرکت درآمدهای خود را در بخش های مختلفی تنوع داده، ابراز داشته است: علیرغم توجه به قیمت موجود نفت در حال حاضر، میتوانیم فعالیت هایمان را در زمینه بیزنس های پردرآمد تداوم بخشیم.
 شرکت نفت دولتی آذربایجان (سوکار) که در پی برنامه ریزی برای تداوم گسترش روابط تجاری بین المللی است، توانسته است تا کنون به پروژه‌‌های خود در شرکت‌‌های کشورهای خارجه، 4.487 میلیارد دلار اختصاص دهد.

دراین باره نشریه ” Natural Gas World” اطلاعاتی را ازسوی اداره سرمایه سوکار گزارش داده است به طوری که 3.344 میلیارد دلار از این حجم به پروژه‌های موجود در ترکیه، اختصاص می‌یابد.

همچنین سوکار طی سال‌های اخیر به ارزش 414.5 میلیارد دلار در سوئیس، 334.3 میلیارد دلار در گرجستان، 280.8 میلیارد دلار در اوکراین و 71.3 میلیارد دلار در رومانی سرمایه‌‌گذاری نموده است.

واقیف علی اف، رئیس اداره سرمایه شرکت نفت دولتی آذربایجان با بیان اینکه این شرکت درآمدهای خود را در بخش‌‌های مختلفی تنوع داده و گسترش می‌‌دهد، ابراز داشته است: علیرغم توجه به قیمت موجود نفت در حال حاضر،  می‌‌توانیم فعالیت هایمان را در زمینه بیزنس های پردرآمد تداوم بخشیم.                      

نقطه عطف درآمدهای سوکار

واقیف علی اف در خصوص اهداف این شرکت در سال آینده نیز عنوان کرده است: چندین پروژه‌‌ی سوکار در سال 2018 در ترکیه به اتمام خواهد رسید که به نتیجه نشستن پروژه‌‌ها، نقطه عطفی بر درآمدهای حاصله شرکت نفت دولتی آذربایجان در آینده خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیت‌‌های ترمینال نفتی فجیره اظهار کرده است: لایحه “ترمینال نفتی فجیره سوکار” توانسته است سبب گسترش فعالیت‌‌های شرکت نفت آذربایجان در بازارهای دور نیز شود.

طبق گزارشات بدست آمده، سوکار از این پروژه نفتی در سال 2015 توانسته است 948 میلیارد منات معادل 532 میلیارد دلار بدست آورد که این یک رشد 37% در حجم درآمد این شرکت نسبت به سال اول را نشان می‌‌دهد.

فعالیت در گرجستان

گرجستان اولین بازار برای سرمایه گذاری سوکار در بخش نفتی بوده است بطوریکه، شرکت ” Georgia Petroleum” سوکار تا پایان سال 2015، توانسته است به میزان 3.336 میلیارد تن سوخت و بنزین وارد کند. این شرکت در حال حاضر دارای 114 ایستگاه سوخت گیری، ازجمله 105 ایستگاه گاز شهری، 8 ایستگاه  ” CNG” و 1 ایستگاه ” LPC ” در گرجستان است.

همانطور که آمارها نشان می‌‌دهد، شرکت سوکار در کنار فعالیت برای محصولات نفتی، به بخش گاز طبیعی نیز جذب شده است.

بعد از افزایش قیمت گاز از 180 دلار در هر 1000 متر مکعب به 320 دلار، تفلیس در سال 2007 رسماً انتقال گاز آذربایجان به این کشور را خواستار شد که از این رو آذربایجان نیز ضمن توافق، هر 1000 مترمکعب گاز را به قیمت 150 دلار به گرجستان منتقل می کند.

میکائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق گرجستان طی دستوری سیستم توزیع گاز سوکار در 9 منطقه ازاین کشور را به صورت نمادین با هزینه 1 دلار آغاز کرد که از همین دوره فعالیت‌‌های سوکار در سطح وسیعی گسترش یافت به طوریکه هم اکنون اپراتور سیستم های توزیع گاز در بیشتر مناطق مختلف می‌‌باشد.

شرکت ”  Georgia Gas  ” سوکار که در سال 2007 تاسیس شده و فعالیت خود را گسترش داد به صورتیکه توانست تا پایان سال 2015، 500 مشترک را تحت تأمین قرار دهد. این شرکت در نظر دارد تا پایان سال 2017 حجم سرمایه گذاری خود را به بیش از 250 میلیارد دلار افزایش دهد.

طبق آمارهای به دست آمده، سوکار از سال 2009 یکی از بزرگترین شرکت های پرداخت کننده مالیات در گرجستان است و درآمدهای این شرکت از پروژه هایش در سال 2015 مبلغ 748 میلیون منات برآورد شده است.

روابط تجاری با ترکیه

کشور ترکیه بزرگترین همکار شرکت نفت دولتی آذربایجان است چرا که سوکار در سال 2008، با 2.05 میلیارد دلار به یکی از سهامداران مجتمع پتروشیمی  ” Petkim ” این کشور شناخته شد.

در عین حال سوکار در حال راه اندازی پروژه هایی با ارزش  5.67 میلیارد دلار در پایشگاه نفت ” Star “، چهارصد میلیون دلار در شرکت کشتی رانی ” Petlim ” و  100 میلیون دلار در ” SOCAR Power ” می باشد.

گفتنی است هم اکنون، چندین لایحه از جمله  راه اندازی مرحله دوم میدان نفتی “شاه دنیز” آذربایجان و انتقال گاز به ترکیه و اروپا به ارزش 16 میلیارد دلار و احداث کمربند گازی  ” Trans-Anadolu ” به ارزش 9.3 میلیارد دلار وجود دارد و از آن پس انتقال گاز به ترکیه از سال 2018 رسماً به بهره برداری خواهد رسید.

در حال حاضر، انتقال گاز از پروژه ” Şahdəniz-1 ” آذربایجان، سالانه به ارزش 6 میلیارد مترمکعب به ترکیه انجام می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا