آذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومی

ایران یکی از مهمترین شرکای اتحادیه اقتصادی اوراسیا

اتحادیه اقتصادی اورسیا یکی از مهمتربن شرکای تجاری ایران محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸، سهم ایران از تجارت با کشورهای اوراسیا بالغ بر دو میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار بوده که این میزان در مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۷حدود یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار بوده است.
بر اساس آمار گمرک رشد تجارت ایران با اوراسیا در یک سال گذشته ۴۰ درصد بوده و بیشترین مقصد صادراتی ایران به کشورهای اوراسیا، روسیه با ۳۸۷ میلیون ۷۲۱ هزار و ۴۵ دلار و پس از آن کشورهای ارمنستان و قزاقستان بودند.
به گفته کارشناسان تجارت با این اتحادیه فضای جدیدی برای تجار، تولید کنندکان و فعالان اقتصادی کشور فراهم کرده که باید بیشترین بهره را برای توسعه صادرات از این اتحادیه برد.
اتحادیه اوراسیا شامل کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است.
تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی از اهداف این اتحادیه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا