آذربایجاناخبارایرانعمومی

ایران و جمهوری آذربایجان همکاری‌های دینی خود را ارتقاء خواهند داد

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با رییس کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های فرهنگی و دینی را مورد توجه قرار داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهيمی‌ تركمان، ریيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی كه از روز پنجشنبه، ۲۳ ارديبهشت‌ماه، به جمهوری آذربایجان سفر كرده است، با مبارز قربانلی، رئیس کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی آذربایجان ديدار و در خصوص گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های فرهنگی و دینی بحث و گفت‌وگو كرد.

ابراهیمی ترکمان در سخنان آغازين خود، با تأكيد بر مشترکات تاریخی دو کشور به علاقه‌مندی ایران نسبت به تعمیق روابط فرهنگی با جمهوری آذربایجان، اشاره كرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تلاش‌های افراط‌گرايان برای ایجاد نفاق در جهان اسلام، در چنین شرایطی بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور همسایه تأکید کرد.

ابراهيمی تركمان با اشاره به سطح بالای روابط سیاسی و اقتصادی فعلی ایران و جمهوری آذربایجان، دیدار رؤسای جمهور دو کشور و نیز، امضای ۵۰ سند همکاری در این مدت و سفرهای متقابل مقامات بلندپایه را در روابط باکو و تهران بی‌سابقه خواند.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین، از رئیس کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد و هدف از این سفر را بررسی راهکارهای بسط و گسترش مناسبات فرهنگی دو کشور دوست و همسایه عنوان کرد.

ضرورت اقدامات تبلیغاتی مشترک علیه گروه‌های افراطی
 
مبارز قربانلی طی سخنانی، با اشاره به توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور در همه حوزه‌ها از جمله در عرصه‌های فرهنگی و دینی گفت: تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران همواره در کانون توجه حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهور فقید آذربایجان بوده و در حال حاضر نیز، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان این سیاست را با موفقیت ادامه می‌دهد.

رییس کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی آذربایجان، توجه خاص دولت جمهوری آذربایجان به اماکن دینی از جمله مساجد و زیارتگاه‌ها و اقدامات در زمینه ساخت مساجد جدید و ترمیم اماکن دینی موجود را خاطرنشان کرد.

وی همچنين گفت: ما به طور کلی علیه هرگونه افراط‌گرایی دینی هستیم و در جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از گرایش‌های افراطی اقدا‌مات لازم انجام می‌گیرد.

مبارز قربانلی در ادامه سخنان خود، بر ضرورت اقدامات تبلیغاتی مشترک علیه گروه‌های افراطی همچون داعش تأکید کرد.

دیدار با وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با حضور در وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان با ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار با اشاره به درد مشترک امروز جهان اسلام یعنی افراط‌گرایی و فعالیت‌های گروه‌های تکفیری، بر لزوم تلاش هرچه بیشتر دولت‌ها برای آشنایی جوانان با فرهنگ اصیل خود تأکید كرد.

وزير فرهنگ و گردشگری آذربايجان نیز تأكيد كرد: آذربایجان از همه جهات به ایران نزدیک است و این امر می‌تواند در همه حوزه‌ها، افق‌های روشنی پیش روی ما بگشاید.

بنابر اعلام اين خبر، ابراهیمی‌ ترکمان در برنامه سفر سه روزه خود به باكو، با وزیر فرهنگ و گردشگری، مشاور رئیس‌جمهور آذربایجان در مسائل ملی، مسئولان اداره مسلمانان قفقاز، فرهنگستان علوم ملی جمهوری آذربایجان و نیز، رییس دانشگاه دولتی باکو دیدار خواهد كرد.

گفتنی است، روزهای سينمای ايران در باكو طی مراسمی با حضور ابوذر ابراهيمی تركمان و جمعی از مسئولان و نمایندگان محافل فرهنگی و هنری جمهوری آذربایجان در مرکز سینمایی نظامی گنجوی باکو آغاز می‌شود و در قالب آن تعدادی از فيلم‌های برجسته ايرانی نمایش داده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا