آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

ایجاد تنش در روابط تهران-باکو با هدف تحمیل دالان «زنگه زور» به ایران است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: هدف باکو از ایجاد تنش با تهران این است که علاوه بر فریب افکار عمومی جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران را وادار به پذیرش دالان «زنگه زور» کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «میرقاسم مومنی» کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد اقدامات خصمانه جمهوری آذربایجان علیه ایران، اظهار داشت: راجع به روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان و این که چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است باید دو نکته را در نظر داشته باشیم.

وی افزود: نخست آنکه با توجه به جنگی که در سال ۲۰۲۰ بین باکو-ایروان رخ داد و طی آن جمهوری آذربایجان توانست بخش‌هایی از اراضی پیشتر اشغال شده را آزاد کند، دو کشور ترکیه و اسرائیل حامی آذربایجان بودند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آن‌ هم به این دلیل که اروپا، رژیم صهیونیستی و ترکیه به نفت و گاز جمهوری آذربایجان نیاز دارند و این کشور در حوزه دریای خزر، تولید کننده نفت و گاز است.

مومنی با بیان اینکه آذربایجان نفت و گاز خود را به ترکیه و ترکیه به بازارهای جهانی صادر می‌کند،تاکید کرد: در حال حاضر رژیم صهیونیستی حدود ۴۰ درصد نیازهای نفتی خود را از جمهوری آذربایجان تامین می‌کند.

وی افزود: در این وضعیت، جمهوری آذربایجان پس از تصرف بخش‌های آزاد شده قره‌باغ، قصد ایجاد ارتباط زمینی بین جمهوری آذربایجان با نخجوان و ترکیه را داشت که تنها مسیر آن، عبور از «زنگه زور» به عنوان بخشی از خاک ارمنستان است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به همین جهت آن‌ها فشار آوردند که دالان زنگزور را باز کنند و از این طریق بتوانند خط ترانزیت ریلی، خط لوله نفت و گاز و باربری را بسازند که در این موضوع، جمهوری اسلامی ایران قبول نکرد و اعتراضاتی کردیم.

مومنی گفت: ایرادی که به رژیم صهیونیستی و ترکیه داشتند این بود که می خواهند با حضور در منطقه زنگه زور، ارتباط زمینی ما با قفقاز شمالی و اوراسیا را ببندند و ایران نتواند به دریای سیاه راه پیدا کند.

وی اضافه کرد: به همین جهت، جمهوری آذربایجان تلاش می کند تا از سمت قره‌باغ و دالان لاچین به ارمنستان فشار بیاورد و از طرف دیگر با مانورهایی که با ترکیه و پاکستان برگزار می کند، به دنبال نوعی قدرت‌نمایی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر می‌آید در شرایط فعلی، همه این مسائل علی‌الخصوص بحث مشکلی که بین سفارت آذربایجان و ایران پیش‌ آمد، بحث اخراج دیپلمات‌ها، بحث تبلیغاتی که رسانه‌های آذربایجان دارند، بیشتر با هدف فشار افکار عمومی جمهوری آذربایجان برای وادار کردن ایران برای قبول ایجاد دالان زنگه زور است.

مومنی افزود: با توجه به فشار و حضوری که ترکیه و رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان دارند، می‌خواهند محاصره را از طریق دالان زنگه زور کامل کنند و ایران را در معرض تهدید اقتصادی و امنیتی قرار دهند.

وی نکته بعدی را تبلیغاتی که موجب فریب افکار عمومی مردم آذرباریجان است، دانست و گفت: بیش از ۸۰ درصد مردم آذربایجان شیعه هستند، تاریخ و ریشه ایرانی دارند و خودشان را جزئی از تاریخ ایرانی می‌دانند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در این خصوص بیان کرد: به خاطر همین هم هست که افکار عمومی جمهوری آذربایجان را آماده پذیرش سیاست‌های ضد ایرانی می کنند تا با این جو سازی‌ها بتوانند مردم آذربایجان را هم‌سو با سیاست‌های خود کنند.

مومنی تاکید کرد: به نظر من این مهم‌ترین مسئله است تا به ایران فشار آورند تا  بدون تنش مسئله دالان زنگه زور را قبول کند و این موضوع حل شود.

وی درمورد اقدامات دیپلماتیک ایران برای کاهش چالش‌‌ها با آذربایجان گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته خیلی از افرادی که سابقه دیپلماسی ندارند، به مسائل دستگاه دیپلماسی ورود و اظهار نظراتی می‌کنند. ما باید اجازه دهیم دستگاه دیپلماسی وظایف خود را انجام دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل افرود: وزارت امور خارجه یک دستگاه تخصصی حوزه دیپلماتیک است و کارشناسان، مسائل را تحلیل و بررسی می‌کنند و آنها را بر اساس اصول دیپلماتیک حل و فصل می کنند.

مومنی بیان کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم برخی از شخصیت‌ها بدون داشتن اطلاعات و آشنایی با مسائل دیپلماتیک اظهار نظراتی می‌کنند که این اظهارات موجب می‌شود که روابط متشنج‌تر شود.

وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی می‌تواند فعالانه‌ وارد عرصه شود و این موضوع را از نظر منافع ملی بررسی کند،گفت: این‌ که وزیر امور خارجه کشورمان با همتای  خود از جمهوری آذربایجان صحبت کرده، فرصت خوب و مقدمه‌ای است که بتوانند جهت بررسی موضوع تبادل داشته باشند و این سوتفاهمات را از بین ببرند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا