آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهروسیهعمومیقره باغ

اولین دور مذاکرات عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان در مسکو

اولین دور مذاکرات مستقیم ترکیه و ارمنستان برای عادی سازی روابط دو کشور، فردا جمعه در مسکو برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اولین نشست نمایندگان ویژه ارمنستان و ترکیه درباره عادی سازی روابط، فردا جمعه در مسکو برگزار می شود.

این دیدار، بعد از 12 سال از آخرین مذاکرات دو طرف برای عادی سازی روابط انجام می گیرد که به نتیجه نرسیده بود اما با جنگ سال گذشته قره باغ و موفقیت جمهوری آذربایجان در بازپس گیری اراضی خود، یکی از عوامل اصلی اختلاف بین دو کشور از بین رفته است.

سردار کلچ، سفیر سابق ترکیه در واشنگتن به عنوان نماینده این کشور در مسکو حضور خواهد داشت. همچنین از سوی ارمنستان نیز روبن روبینیان معاون رئیس پارلمان این کشور در مذاکرات شرکت می کند.

اولین دیدار به درخواست ارمنستان در مسکو انجام می گیرد در حالی که ترکیه رغبتی به این موضوع نداشت و به گفته مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور، ترجیح بر مذاکرات مستقیم بدون دخالت طرف سوم بود. در سال 2009 مذاکرات دو کشور با وساطت و میزبانی سوئیس برگزار شده بود اما به نتیجه ای نرسید.

انتظار می رود که در اولین دیدار، طرف ترک خواسته خود را مبنی بر ادامه دیدارها بدون واسطه داشته باشد. بررسی نقشه راه عادی سازی روابط و گام های افزایش اعتماد سازی بین طرفین از جمله محورهای این نشست خواهد بود.

همچنین امید است که در زمانی کوتاه مسیر هوایی مستقیم بین ترکیه و ارمنستان برقرار شود. شرکت هوایی پگاسوس از سوی ترکیه و شرکت هوایی فلیونه از سوی ارمنستان برای برقراری پروازها مذاکرات خود را از سال 2021 آغاز کرده اند.

دوم فوریه اولین پرواز شرکت هوایی پگاسوس به ارمنستان انجام خواهد گرفت. شرکت هواپیمایی فلیونه ارمنستان نیز در همین روز اولین پرواز خود را خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا