آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاترکیهعمومی

اهداف موذیانه رژیم صهیونیستی در ترکیه/ تحلیل

یکی از مهمترین اهداف رژیم صهیونیستی، پیگیری برخی اهداف موذیانه و خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. اسرائیل، در روابط خود با ترکیه نیز پیگیر این موضوع شده و مقامات صهیونیستی، ادعا کرده اند که موضع گیری علیه ایران، منافع مشترکی برای ترکیه و اسرائیل به همراه خواهد داشت

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ اردوغان از رژیم صهیونیستی خواسته تا او را در توسعه روابط با دولت جو بایدن یاری دهد اما صهیونیست‌ها جوابی داده‌اند که قطعاً برای آنکارا مطبوع نیست.
سفر وزیر بنی گانتز جنگ رژیم صهیونیستی به ترکیه، اتفاق مهمی بود که یک بار دیگر، نهایت عجله و اشتیاق اردوغان برای عادی سازی رابطه با اسرائیل را به نمایش گذاشت.

دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ژنرال خلوصی آکار، بخش دیگری از تداوم همکاری هایی است که بعد از اعلام روند عادی سازی، آغاز شده است. البته، ترکیه فقط به برگزاری یک دیدار رسمی بین دو وزیر اکتفا نکرد و خود اردوغان نیز میزبان وزیر اسرائیلی شد تا نشان دهد که برای توسعه روابط با رژیم صهیونیستی سر از پا نمی شناسد.

این در حالی است که صهیونیست ها، با درک شرایط سیاسی و اقتصادی دولت ترکیه و موقعیت لرزان اردوغان و حزب او، تلاش می کنند تا به شکلی موذیانه، از ظرفیت های ترکیه به نفع اهداف شوم منطقه ای خود بهره ببرند.

«وزیرِ قاتل در ترکیه»

شواهد نشان می دهد که بحران اقتصادی، عملگرایی محض و تمرکز بر منافع کوتاه مدت اقتصادی، موجب شده که نه تنها خود حزب عدالت و توسعه، بلکه دیگر گروه های محافظه کار طرفدار اردوغان و مدعی حمایت از فلسطین، در برابر اسرائیل کوتاه بیایند.

اما در این میان، حزب اسلامگرای سعادت که به عنوان مهمترین میراث مرحوم نجم الدین اربکان شناخته می شود، هنوز هم به شکلی شجاعانه و جسورانه، دولت و حزب حاکم را برحذر داشته و سفر مقامات صهیونیستی به آنکارا، استانبول و آنتالیا را محکوم می کند.

روزنامه ملی گازته ارگان رسمی حزب سعادت، امروز در عکس و تیتر صفحه نخست، با تیتر «وزیرِ قاتل در ترکیه» به سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ترکیه اعتراض کرده و نوشته است: «هر کشوری که با اسرائیل دست دوستی بدهد، رژیم کودک کش اسرائیل، به حملات خود علیه فلسطینیان و دیگر مسلمانان ادامه می دهد. حاصلی جز شکست و بی اعتباری به دست نخواهد آورد».

این روزنامه در ادامه به نقل از یدیعوت آحارونوت، اعلام کرده که گانتز وزیر رژیم صهیونیستی در نشست روز گذشته نزد اردوغان، این دو خواسته را مطرح کرده است: اول، اعمال فشار بر حماس و جلوگیری از کلیه فعالیت های آنان در خاک ترکیه. دوم، موضع گیری ترکیه علیه ایران در مسائل مرتبط با سوریه.

اردوغان از اسرائیل کمک خواست

صرف بودجه ای بیش از یک و نیم میلیون دلار برای کمک گرفتن از شرکت های لابی گر در آمریکا و اعزام چندین هیات نظامی و سیاسی، هنوز هم نتوانسته موجب جلب توجه دولت بایدن و رضایت او برای گرم گرفتن با ترکیه شود.

دولت اردوغان، تاکنون چندین هیات به آمریکا فرستاده و همکاری با شرکت گرانقیمت لابی گر آمریکایی را نیز تمدید کرد، اما باز هم به نتیجه نرسید و یکی از مهمترین نشانه های شکست اردوغان برای توسعه روابط با آمریکا، این است که تا این لحظه قرارداد فروش جنگنده های اف 16 به آنکارا نهایی نشده است. به همین خاطر است که رئیس جمهور و رهبر حزب حاکم ترکیه دست به دامن اسرائیلی ها شده تا پادرمیانی کنند و نزد بایدن واسطه شوند.

اردوغان از رژیم صهیونیستی خواسته تا او را در توسعه روابط با دولت جو بایدن یاری دهند اما صهونیست ها جوابی داده اند که قطعاً برای آنکارا مطبوع نیست.

یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی در گفتگو با پایگاه خبری Walla News اعلام کرده که سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به ترکیه اتفاق مهمی است. چرا که آخرین سفر وزیر دفاع این رژیم به ترکیه، 12 سال پیش روی داده است.

این منبع امنیتی درباره درخواست اردوغان از اسرائیل برای پادرمیانی در مورد روابط آنکارا – واشنگتن گفته است: «این واقعیت را تکذیب نمی کنیم که اسرائیل، به آمریکا نزدیک است و می تواند برای تغییر برخی از تصمیمات واشنگتن، گام هایی بردارد. اما مساله اینجاست که ما برای نزدیک شدن ترکیه به آمریکا، پیش از هر چیز به منافع خودمان اهمیت می دهیم. بی تعارف بگویم، این به منافع اسرائیل بستگی دارد».
در چند سال گذشته، ترکیه بر اساس سند سیاسی – دفاعی موسوم به «دکترین وطن آبی»، تلاش کرده تا در شرق مدیترانه، دست به تحرکات جدیدی بزند.

ترکیه در شرق مدیترانه چنین اهدافی را دنبال می کند: تثبیت جایگاه سیاسی ترک ها در جزیره قبرس و به رسمیت شناخته شدن ساختاری به نام جمهوری ترک قبرس شمالی.

اعمال فشار بر یونان به منظور کوتاه آمدن در مورد اختلافات مرزی و فلات قاره ای.

رژیم صهیونیستی با درک اهمیت اهداف سیاسی – امنیتی و اقتصادی ترکیه در شرق مدیترانه، روابط رو به رشد و عمیقی با یونان و قبرس ایجاد کرده است. اگر چه از منظر ترکیه، لغو سفر وزیر جنگ اسرائیل به یونان، یک پاس گل به آنکارا قلمداد شده است، اما منابع اسرائیلی گفته اند:«اسرائیل عجله ای برای عادی سازی روابط با آنکارا ندارد و گام های سنجیده ای برداشته است. در تماس های ما با ترکیه هیچ نکته ای وجود ندارد که به روابط عمیق و صمیمانه ما با یونان و قبرس آسیب برساند. روابط ما با رهبران یونان و قبرس از همان ابتدا با آمریکایی‌ها هماهنگ بوده است».

در پایان باید گفت، بدون تردید یکی از مهمترین اهداف رژیم صهیونیستی، پیگیری برخی اهداف موذیانه و خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران در منطقه است. اسرائیل، در روابط خود با ترکیه نیز پیگیر این موضوع شده و مقامات صهیونیستی، ادعا کرده اند که موضع گیری علیه ایران، منافع مشترکی برای ترکیه و اسرائیل به همراه خواهد داشت. اما واقعیت این است که اولاً ایران تسلط و اشراف کاملی بر تحولات منطقه دارد و دوم این که ترکیه، به خوبی از میزان توان و ظرفیت ایران آگاه است و می داند که حفظ منافع آنکارا در منطقه، در گرو حفظ ثبات و فهم ارزش حیاتی رابطه با ایران است.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا