آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیقره باغ

امام جمعه اردبیل: موفقیت، قدرت، قوت و عزت آذربایجان را هیچ وقت تهدیدی علیه ایران نمی دانیم

آیت الله عاملی: ما با صراحت و از عمق جان اعلام می‌کنیم موفقیت‌های آذربایجان موفقیت ماست و آذربایجان قوی آرزوی ماست

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل با حضور گسترده و پرشور نمازگزاران و اقشار مختلف مردم برگزار گردید، با اشاره به حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) اظهارداشت: حادثه اسف انگیز شیراز را محکوم می‌کنیم و از خداوند می خواهیم خود، منتقم آن نمازگزاران و زائران مظلوم و بی گناه باشد و نگذارد خون آنها هدر برود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با طرح این سوال چرا این حادثه در چهلم خانم امینی اتفاق افتاد؟ افزود: طراحان اغتشاش از خارج کشور خیال کرده بودند که در چهلم خانم امینی ایران زیر و رو می شود و یک قتل عام در کنار آن، بحران و التهاب را تشدید و انسجام ملی را به هم می‌ریزد اما از قضا سکنجبین صفرا فزود! چون ملت بزرگ ما با بصیرت کامل به فراخوان‌ها اعتنا نکرد و با اهل اغتشاش همراه نشد و من در این خصوص از اهالی استان اردبیل و بلکه از تمام آذری‌های ایران تشکر می کنم.

آیت الله عاملی با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته مبنی بر اینکه اگر صدها بار برای نعمت هوشیاری این ملت سجده شکر به جا آورده شود باز هم کم است، ادامه داد: حادثه شیراز موجب بصیرت عظیم در ملت ما شد و ملت ما به ماهیت طراحان اغتشاش و مرام، مقصد و ماهیت آنها پی برد.

امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: اندیشه ماکیاولیستی در دشمنان ما غوغا می کند. از هر راه نامشروعی می خواهند به مقصد خود برسند؛ کشتن بی‌گناهان، کشته سازی، دروغ و افترا در نظر آنها کاملاً مشروع است. یک ماه بود به طور مداوم دعوت به مبارا زه مسلحانه می کردند و حالا می گویند کار نظام است. نظام اسلامی ما بر اساس یک آیه و یک حدیث نبوی به جان انسان نگاه می کند که رسول خدا فرمود اگر بی‌گناهی کشته شود و اهل آسمان و زمین در قتل او شریک باشند خداوند کل اهل آسمان و کل اهل زمین را به خاطر همان یک انسان عذاب می کند. این نگاه دین ما به ارزش خون انسان است.

وی یادآورشد: نگاه دشمنان ملت ایران وجه المصالحه کردن انسان‌های بی گناه است ۴۰۰ هزار نفر در سوریه ۱۰۰ هزار در یمن ۲ میلیون در عراق و للقصه بقیه!

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل اظهار کرد: معاندان این کشور در آن طرف آب‌ها در دروغ گفتن هیچ آرزویی را بی‌جواب نگذاشته اند. داعش می گوید من کشتم این ها به نظام نسبت می‌دهند. با این همه دروغ اگر کسی به آنها اعتماد کند قطعاً سر خودش کلاه گذاشته و خود را فریب داده است. امیرالمومنین(ع) فرمود:” إِنَّ مَعِی لَبَصِیرَتِی مَا لَبَّسْتُ عَلَی نَفْسِی وَ لَا لُبِّسَ عَلَیَّ” یعنی من هیچ وقت خودم را فریب ندادم و به همین جهت هیچ کس نتوانست مرا فریب دهد.

آیت الله عاملی یادآورشد: من از جوانان عزیز یک سوال دارم شما ویدیویی که در آن دشمن یک دختر خانم را که در خرداد ماه در اردبیل فوت کرده به نام کشته‌های غائله اخیر به خورد ملت ما داد اما مکرشان نگرفت و رسوایی بسیار بزرگی برای آنها درست شد. به نظر شما دشمن با این عمق رذالت قابل اعتماد است؟ آیا نباید به او گفت شرمت باد! ننگت باد! آیا این عطش آن ها برای نا آرامی در ایران نشان از یک هدف شوم و وحشتناک که تماماً از آن بوی خون می آید نیست؟

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: اگر کسی دنبال مطالب غیر یقینی برود خداوند از آن سوال خواهد کرد. امیرالمومنین فرمود بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است حق این است که بگویی دیدم باطل این است که بگویی شنیدم رسول خدا آفتاب را نشان داد و فرمود بمثل هذا فاشهد و الا فدع یعنی هر چیزی که مثل آفتاب روشن است به آن شهادت بده و الا از آن اجتناب کن.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: ترتیب اثر دادن به مطالب غیریقینی آن هم از زبان دشمنان قسم خورده عیبی است که بالاتر از آن عیبی نیست طبق گزارش خبرگزاری رویترز داعش مسئولیت این جنایت شنیع را به عهده گرفت پس مسئول اصلی جانیانی هستند که داعش را درست کردند.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قره باغ خط قرمز ماست، تصریح کرد: ایران هیچ وقت نگفته ارمنی ناموس ماست یا ارمنی خط قرمز ماست خط قرمز ما قره باغ است و هیچ کس مثل من در این تریبون از تمامیت ارضی قره باغ و لزوم عودت قره باغ به آذربایجان صحبت نکرده است من بارها گفتم راه چاره جنگ است نه گروه مینسک و نه مذاکره جنگ هم اتفاق افتاد و الحمدالله قره باغ آزاد شد. مقدار کمی هم که مانده باید به آذربایجان برگردد. رهبر عظیم الشأن ما در سخنان خود فرمودند کل قره باغ باید با آذربایجان برگردد. این بالاترین کمک ایران برای پیروزی آذربایجان در قره باغ بود.

امام جمعه اردبیل با تاکید بر اینکه مانور ایران قدرت نمایی در برابر آذربایجان نیست ابراز کرد: عیب است که ما به یک کشور مسلمان، برادر و همسایه قدرت نمایی کنیم. قدرت نمایی ما به قدرت های پشت پرده است که می خواهند اوضاع مرز ها را به هم بریزند و برای همیشه برای منطقه گرفتاری درست کنند. قبلاً بین ایران و آذربایجان توافق احداث جاده از خاک ایران به نخجوان امضاء شده و ایران کاملاً از آن حمایت می کند. پس شما به برکت ایران بهترین و امن ترین راه را به نخجوان دارید سی سال است که مسیر بیله سوار به نخجوان را نیز در اختیار شما قرار داده ایم و نگذاشتیم در نخجوان بحرانی درست شود.

وی ادامه داد: می‌گویند ایران به نوعی برادری دینی خود را فراموش کرده است. اما این طور نیست ما برادر بودیم و هستیم و خواهیم بود و به حسن برادری عمل کردیم می‌کنیم و خواهیم کرد. در هر دو جنگ قره باغ در کنار آذربایجان بودیم در آینده هم اگر خدای نکرده مشکلی پیش بیاید در کنار آذربایجان خواهیم بود. در جنگ اول آن چنان عمل کردیم که حکمت حاجی اف مشاور رئیس‌جمهور آذربایجان گفت اگر ایران مرزهایش را باز نمی کرد ۴۰۰ هزار نفر آذری همه قتل عام می شدند و جناب علی حسن اف در مصاحبه خود گفت اگر کمک های ایران در جنگ اول نبود همه ما کشته می‌شدیم این مصاحبه ایشان در اینترنت موجود است.

امام جمعه اردبیل گفت: می‌گویند ایران جاه‌طلبی ژئوپولیتیکی دارد من به شما اطمینان می دهم چنین جاه طلبی در ایران وجود ندارد و ایران فقط برای به هم زدن مرزها حساسیت دارد ۲۰ سال پیش ارمنستان مرزهای بین‌المللی را به هم زد. در نتیجه ۲۰ سال جنگ در منطقه حاکم شد و چقدر انسان های بی گناه در این جنگ خانمان سوز جان خود را از دست دادند ما می‌گوییم این راه خطا دوباره تکرار نشود و یک جنگ ۲۰ ساله دیگر درست نشود که اگر درست شود کشورها و نیروهای دیگر از جاهای دیگر دنیا به منطقه می آیند و آرامش و استقرار منطقه به هم می خورد.

وی در پایان گفت: بهتر است همه در داخل مرزهای رسمی خود قرار بگیرند و برای رفاه، آسایش و پیشرفت کشور خود و خدمت به ملت خود مشغول باشند ما که می گوییم مانور، مانور صلح، دوستی و امنیت است چون جا به جا نشدن مرزها ضامن صلح است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در خاتمه موفقیت آذربایجان را آرزوی ایران دانست و عنوان کرد: می‌گویند ایران همیشه به موفقیت های آذربایجان غبطه می‌خورد و آذربایجان قوی را تهدید خود می‌داند. ما با صراحت و از عمق جان اعلام می‌کنیم موفقیت‌های آذربایجان موفقیت ماست و آذربایجان قوی آرزوی ماست. پیشرفت شما پیشرفت جهان اسلام است. چرا باید از آن ناراحت باشیم.

آیت الله عاملی با بیان اینکه موفقیت، قدرت، قوت و عزت آذربایجان را هیچ وقت تهدیدی علیه ایران نمی دانیم، تصریح کرد: مگر ممکن است برادری عزت برادرش را برای خودش تهدید بداند. توصیه من این است که بزرگان دو کشور با گفتگو و مذاکره ذهنیت همدیگر را حل کنند و میدان را به تندروهایی که خیرخواه تقویت روابط دو کشور نیستند ندهند.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا