آذربایجاناخبارترکیهگرجستان

اهداف رزمایش « عقاب قفقاز»

بر اساس گزارش های منتشر شده، رزمایش مشترک میان نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان از روز ۴ ژوئن با عنوان «عقاب قفقاز» در گرجستان آغاز شد و قرار است که تا روز ۱۴ ژوئن ادامه داشته باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، در این رزمایش نیروهای یگان ویژه سه کشور شرکت نموده و در واقع سومین رزمایش مشترک میان سه کشور متحد می باشد. شرکت یگان های ویژه در این رزمایش مشترک، اهمیت آنرا چند برابر نموده است. همچنین، حضور ترکیه در این رزمایش به عنوان یک کشور پیشرو و عضو «ناتو» نیز اهمیت آنرا افزایش داده است.
هدف اصلی از برگزاری این رزمایش، تبادل تجربیات نظامی و تحکیم امنیت ملی هر سه کشور و بویژه حفظ و حراست از خطوط نفت و گاز موجود در منطقه اعلام شده است.
شایان ذکر است که کار ساخت خطوط راه آهن «باکو-تفلیس-قارس» به اتمام رسیده و قرار است که در روزهای آتی افتتاح شود. با افتتاح این خطوط راه آهن، هر سه کشور آذربایجان، گرجستان و ترکیه درآمدهای زیاد مالی به دست آورده و در عین حال، بر انزوای سیاسی و اقتصادی کشور اشغالگر ارمنستان افزوده خواهد شد.
در این میان ارمنستان از برگزاری این رزمایش مشترک به تلاش افتاده و سخت نگران شده است. برخی از تحلیلگران مسایل سیاسی ارمنستان نیز در اظهار نظرهای خود گفته اند که روسیه تا آخر در کنار ارمنستان قرار نخواهد گرفت و در صورت وقوع جنگ در قره باغ کوهستانی، ارمنستان دچار شکست خواهد شد. حتی برخی از آنها می گویند که «ناتو» بیشتر از ارمنستان به آذربایجان تمایل دارد. چون دولت آذربایجان بر خلاف ارمنستان همواره درهای خود را به سوی «ناتو» باز نموده و با این سازمان همکاری نزدیک دارد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا