آذربایجاناخبار

انگلیس یکی از عاملان اختلاس های کلان بانکی در جمهوری آذربایجان را تحویل می دهد

­روزنامه ” ینی مساوات ” جمهوری آذربایجان از احتمال اقدام انگلیس برای تحویل زامره حاجی اوا، همسر رییس پیشین بانک بین المللی این کشور و یکی از متهمان اختلاس و مفاسد مالی کلان جمهوری آذربایجان خبر داد.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ” ینی مساوات ” مقامات مالی انگلیس اعلام کردند در پی اجرای قانون رسیدگی به ثروت های اظهار نشده و پول های کثیف در این کشور، مشخص شده است که ۸۶ هزار مِلک در انگلیس متعلق به صاحبان شرکت های مخفی است و یکی از این ملک ها نیز متعلق به خانم زامره حاجی اوا، متهم به اختلاس و فساد مالی در جمهوری آذربایجان است.
براساس قانون جدیدی که در انگلیس اجرا شده است ، سازمان ملی مبارزه با جرایم مالی انگلیس می تواند برای توقیف اموال مقامات و خانواده های خارجی که قادر به اظهار منبع ثروت خود در این کشور نیستند، به دادگاه عالی مراجعه کند و هم اکنون مقامات انگلیسی در حال بررسی املاک چند میلیونی متعلق به همسر رییس پیشین بانک بین المللی جمهوری آذربایجان در انگلیس هستند.
همچنین فعالیت عاقل لاییج اف، وکیل مدافع جهانگیر حاجی اف، رییس پیشین بانک بین المللی این کشور که در زندان به سر می برد و همسرش، زامره حاجی اوا در کانون وکلای جمهوری آذربایجان ممنوع شده است.
محتمل است که انگلیس، زامره حاجی اوا را به دولت جمهوری آذربایجان تحویل دهد. همسر رییس پیشین بانک بین المللی جمهوری آذربایجان طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ با استفاده از ۳۵ کارت اعتباری که به وی و اعضای خانواده اش داده شده ، در فروشگاه های مجلل انگلیس ۲۱ میلیون دلار خرج کرده است. او صرفا در یک روز، ۲۰۰ هزار دلار از فروشگاه های انگلیس خرید کرده است. او املاک چندمیلیونی در انگلیس دارد و مقامات انگلیس از او خواسته اند منبع دارایی های خود را اظهار کند. اگر زامره حاجی اوا منبع دارایی های خود را در انگلیس اظهار نکند، ممکن است اموالش توقیف و مصادره شود. همسر رییس پیشین بانک بین المللی جمهوری آذربایجان در دادگاهی در انگلیس گفته است که قبل از انتصاب شوهرش به ریاست بانک بین المللی جمهوری آذربایجان، آنها تجارت موفقی داشته اند. اما، دادگاه انگلیس گفته های زامره حاجی اوا را مستدل ندانسته است.
در این میان، از تلاش زامره حاجی اوا برای فروش مخفیانه جواهراتش به قیمت ۵۱۹ هزار و ۲۷۸ دلار معادل ۴۰۰ هزار پوند استرلینگ جلوگیری شد. همچنین حساب ده میلیون دلاری زامره حاجی اوا در انگلیس مسدود و معلوم شده است که او هفت سال پیش از طریق شرکتی واقع در جزایر “ویرجینیا” انگلیس برای خرید منزلی به قیمت یازده و نیم میلیون پوند استرلینگ ، معادل ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار پرداخت کرده است.
جهانگیر حاجی اف، همسر زامره حاجی اوا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ ریاست بانک بین المللی جمهوری آذربایجان را به عهده داشت و پس از برکناری از ریاست این بانک، به اتهام اختلاس محاکمه و به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.
زامره حاجی اوا پس از تلاش برای فروش مخفیانه جواهراتش، در انگلیس در مرکز بازپرسی جرایم مالی، بازجویی و دستگیر شده است. در فروش غیرقانونی این جواهرات، از لیلا محموداوا ، همسر فرزند الدار محمودوف، وزیر پیشین امنیت ملی جمهوری آذربایجان که وی نیز پس از حدود یک دهه تصدی امور وزارت امنیت ملی این کشور برکنار شد و تحت نظر قرار گرفت، نام برده شده است.
زامره حاجی اوا در انگلیس با روادید ویژه ثروتمندان زندگی می کند و در صورت لغو این روادید، ممکن است وی به دولت جمهوری آذربایجان تحویل داده شود. زامره حاجی اوا و همسرش جهانگیر حاجی اف به اختلاس مبالغ کلان در بانک بین المللی جمهوری آذربایجان متهم شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا