آذربایجاناخبارارمنستانایران

تامین ۶۵ درصد نفت اسرائیل از سوی جمهوری آذربایجان

برای فروش تسلیحات اسرائیلی به ارمنستان، اسرائیل باید با این کشور مناسبات استراتژیک داشته باشد و این در حالی است که از نظر اقتصادی چشم انداز روشن اقتصادی در آینده ارمنستان وجود ندارد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آریه گوت در مقاله ای مفصل در روزنامه “جروزالم پست”، نوشت: در حالی که ارمنستان طی ۲۵ سال گذشته روابط نزدیک با ایران برقرار کرده و جمهوری آذربایجان داری روابط استراتژیک با اسرائیل است، چه شده است که در شرایط کنونی ارمنستان به فکر برقراری روابط نزدیک با اسرائیل افتاده است؟
وی در ادامه بیان می‌‌کند: هم اکنون ۶۵ درصد نفت اسرائیل را جمهوری آذربایجان که خریدار اصلی محصولات فناوری‌‌‌های پیشرفته اسرائیلی است، تامین می‌‌‌کند.
رئیس سازمان “طرح‌‌‌های بین المللی برای جامعه” رژیم صهیونیستی همچنین با تشریح مراودات جمهوری آذربایجان با اسرائیل در تمامی زمینه‌‌‌های اقتصادی و نظامی و فرهنگی و با تاکید بر وجود شرایط بسیار مناسب برای یهودیان در جمهوری آذربایجان، تصریح می‌‌‌‌کند: اسرائیل که تامین کننده اصلی سلاح برای جمهوری آذربایجان است، می‌‌تواند به ارمنستان نیز سلاح بفروشد.
اما، اسرائیل برای فروش سلاح به ارمنستان، باید با این کشور دارای مناسبات استراتژیک باشد. واقعیت این است که مناسبات میان دو کشور در حد صفر است؛ ارمنستان از نظر تجاری هیچ گونه چشم انداز اقتصادی ندارد. ارمنستان، تسلیحات روسی را به صورت اعانه دریافت می‌‌کند.
گوت همچنین با اشاره به فروش ۵ میلیارد دلار تسلیحات اسرائیلی به جمهوری آذربایجان افزوده است در میان کشورهای اوراسیا هیچ کشوری به اندازه جمهوری آذربایجان مناسبات صمیمی با اسرائیل ندارد.
آریه گوت در پایان هشدار می‌‌‌دهد: در صورت فروش موشک‌‌‌های ضدتانک “اسپایک” به ارمنستان، هیچ تضمینی وجود ندارد که این موشک‌‌‌‌ها به دست ایران و حزب الله و روسیه نیفتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا