آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

انتقاد علی کریم لی از بیانیه اتحاد روسیه و جمهوری آذربایجان

رییس حزب مخالف «جبهه خلق» جمهوری آذربایجان بیانیه اتحاد و همکاری این کشور با روسیه را محدود کننده استقلال جمهوری آذربایجان توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی کریم لی، رییس حزب مخالف «جبهه خلق» جمهوری آذربایجان «بیانیه اتحاد و همکاری روسیه و جمهوری آذربایجان» را محدود کننده استقلال کشور و موجب وابستگی یک طرفه جمهوری آذربایجان به روسیه دانست.

علی کریم لی در فیسبوک خود نوشت: «بیانیه اتحاد امضا شده بین جمهوری آذربایجان و روسیه، استقلال آذربایجان را به شدت محدود می کند. روسیه با این بیانیه این اختیار را به دست آورده که آذربایجان را از هر اقدام مورد نظر باز دارد. بر اساس ماده ۷ این بیانیه، «فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، از هرگونه اقدامی که به نظر یکی از طرفین، به شراکت راهبردی و روابط هم پیمانی دو کشور آسیب وارد کند، خودداری می کنند». با دقت بخوانید؟ یکی از طرفین (که البته این طرف روسیه خواهد بود) می تواند به تنهایی تصمیم بگیرد که هر اقدام طرف مقابل (آذربایجان) «به روابط هم پیمانی آسیب می زند». در این صورت باید از آن عمل دست برداریم. این ماده به تنهایی به روسیه اجازه می دهد تا تمام اقدامات ما را بازرسی کند و از هر گونه اقدامی برحذر دارد.

مفاد خطرناک دیگری نیز در این اعلامیه وجود دارد. ما همچنین باید همکاری نظامی با روسیه را تعمیق بخشیم. باز هم باید سلاح های بی فایده بخریم و آنها برگزاری تمرینات نظامی مشترک را به عهده ما خواهند گذاشت. آنها ارتش جمهوری آذربایجان را آسوده نخواهند گذاشت. مداخلات روسیه  در امر سازمان دهی ارتش جمهوری آذربایجان با کمک ارتش ترکیه افزایش خواهد یافت. توازن عملی در برابر  اتحاد با ترکیه ایجاد خواهد شد و این اتحاد تا حد زیادی خنثی خواهد شد. بر اساس این اعلامیه، طرفین به طور مشترک صلح و ثبات در منطقه را تضمین خواهند کرد. آنها همچنین با تروریسم مبارزه مشترک خواهند کرد! همه اینها اهرم حقوقی برای دخالت روسیه در امور داخلی آذربایجان «در صورت لزوم» ایجاد می کند. می توان گفت این اعلامیه تداوم روند آوردن ارتش روسیه به آذربایجان با توافق 10 نوامبر 2020 است. بعد وارد آذربایجان شدند. نظامیان روسیه در آن زمان وارد جمهوری آذربایجان شدند و اکنون نیز متاسفانه تقویت می شوند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا