آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

انتقاد سناتور آمریکایی از ارائه کمک به جمهوری آذربایجان

رئیس کمیته روابط خارجی سنا اقداماتی را برای تحت نظارت قرار دادن برنامه پهپادی ترکیه و رد هرگونه کمک بیشتر آمریکا به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناتولی، «باب منندز» سناتور ارشد آمریکایی اقداماتی را برای هدف قرار دادن صادرات بخش نظامی ترکیه و همچنین کمک آمریکا به جمهوری آذربایجان پیشنهاد داد.

«باب منندز» سناتور نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز پنجشنبه اقداماتی را برای تحت نظارت شدید قرار دادن برنامه پهپادی ترکیه و رد هرگونه کمک بیشتر به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد.

تغییرات پیشنهادی منندز در قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) به دنبال تشدید ردیابی و گزارش دولت ایالات‌متحده در خصوص پیامدهای صادرات پهپاد ترکیه برای امنیت ملی آمریکا و جلوگیری از استثناهای بیشتر برای دور زدن قانون ۱۹۹۲ منع کمک نظامی ایالات‌متحده به جمهوری آذربایجان است.

این سناتور آمریکایی گفت که فروش هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه «خطرناک، بی‌ثبات کننده و تهدیدی برای صلح و حقوق بشر» است.

منندز با اشاره به اینکه چگونه پهپادهای ترکیه نقش مهمی در آزادسازی مناطق جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی در پاییز ۲۰۲۰ پس از نزدیک به ۳۰ سال اشغال ارمنستان ایفا کردند، خاطرنشان کرد که چگونه لهستان، یکی از اعضای ناتو، مغرب و اوکراین، هر دو متحد غرب، نیز هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه را خریداری کردند.

او گفت که چندین کشور دیگر ازجمله آنگولا، نیجر، نیجریه و رواندا به خرید هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه ابراز علاقه کرده‌اند.

تغییرات پیشنهادی منندز از وزارتخانه‌های کشور و دفاع آمریکا می‌خواهد تا بررسی کنند که آیا هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه حاوی قطعات یا فناوری ساخت آمریکا هستند یا خیر. او همچنین از وزارت خارجه آمریکا خواست تا تعیین کند که آیا صادرات ترکیه نقض قانون کنترل صادرات تسلیحات یا هر قانون یا تحریم دیگری است یا خیر.

در خصوص جمهوری آذربایجان هم منندز در تلاش است تا هرگونه استثناء دیگر در قانون ۱۹۹۲ مبنی بر ممنوعیت کمک نظامی ایالات‌متحده به آذربایجان را متوقف کند.

قانون موردبحث در سال ۱۹۹۲ اکثر کمک‌ها به باکو را تا زمانی که گام‌های قابل‌توجهی برای توقف همه محاصره‌ها و سایر استفاده‌های تهاجمی از زور علیه ارمنستان و منطقه قره‌باغ کوهستانی بردارد، ممنوع می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا