تحليل ها

مادر، آیا ایران دو زبان دارد؟

پرتال خبری شبکه تلویزیونی ANS «آینس پرس» (گزارش خانم ” قنیره آتش اوا ” از ایران) ، مورخ 07/01/93:

هر انسانی در زندگی خود اولویت هایی دارد و اولویت های من در زندگی، سفر به کشورهای جالب توجه و شناخت آنها و معرفی آن به شهروندان می باشد.من هرگز به عنوان یک خبرنگار، توصیه های خانم ” سارا داود اوغلو ” همسر وزیر امور خارجه ترکیه را فراموش نمی کنم وقتی به من گفت: “زیبایی های دنیا در ممالک اسلامی و در مشرق زمین است”  و من هم در راستای همین ایده، جمهوری اسلامی ایران را در ایام نوروز مقصد مسافرت خود انتخاب کردم. زیرا که در این دیار، جاهای خیلی زیبایی وجود دارد که برای خود من هم بسیار جالب بود.

وی یکی دیگر از علت های سفر خود به ایران را چنین بیان می کند: بدنبال تجاوز غرب به کشورهای اسلامی و تخریب آثار تاریخی و باستانی مسلمانان توسط آنها، به این ایده رسیدم که تا فرصت هست گزارشی در مورد ایران و آثار تاریخی و باستانی این کشور با عظمت برای نسل های آینده تهیه کنم، زیرا که این فرصت در مورد مجسمه های منفجر شده بودا در افغانستان توسط گروه طالبان و تخریب آثار باستانی تمدن بابل در عراق توسط امریکایی ها و گلوله باران مقبره عماد الدین نسیمی در سوریه توسط گروه های تکفیری فراهم نبود، به همین منظور سفرم را از شهر ” گرمی ” واقع در استان اردبیل شروع کردم و در این سفر به شهرهای اردبیل، تبریز، تهران، کرج و در آخر به زنجان مسافرت کردم.

در طی سفر خود و اقامت در شهرها از مکان های دیدنی و تاریخی آن بازدید به عمل آوردم. هر یک دارای آثار دیدنی مخصوص خود را داشت از جمله؛ در تبریز آثار به جا مانده از دانشگاه ” رشدیه ” که از آثار تاریخی قرن چهاردهم میلادی بوده نشانگر این است که دنیای اسلام و مسلمانان دایما دوستدار علم و دانش بوده است. در تاریخچه این مرکز علمی می خوانیم که این دانشگاه دارای کتابخانه ای با 60 هزار جلد کتاب بوده که متأسفانه تمامی آنها یا در نتیجه حملات دشمنان سوزانده شده و یا به سرقت رفته است. در شهر تبریز علاوه بر آن موزه ها و آثار تاریخی زیادی از جمله؛ موزه ستارخان، موزه تاریخ تبریز، آرامگاه شهریار، قلعه ارک و…. قرار دارد. در شهر اردبیل مقبره ” شیخ صفی الدین اردبیلی ” و ” شاه اسماعیل ختایی ” قرار دارد.در کنار آرامگاه ” شاه اسماعیل ” گورستان شهدای جنگ چالدران وجود دارد. در این مقبره آثاری از وسایل شخصی ” شاه اسماعیل ” باقی نمانده، زیرا که ” تخت طلایی ” وی در ” سرای توپ قاپی ” ترکیه و ” قالیچه ” وی در موزه ” ویکتوریا ” و یا ” آلبرت ” نگه داری می شود.اکثر دیواره های تزئینی این مقبره که جزو آثار تاریخی این بنا محسوب می شود، در زمان استیلای روس ها بر آذربایجان توسط این کشور به غارت رفته و به مسکو برده شده است.در تبریز در موزه ستارخان مقاله ای در یکی از نشریات سال 1900 میلادی با عنوان ” روباه در هر لباسی روباه است ” وجود دارد که با الفبای فارسی نوشته شده و هنوز هم از آن محافظت می شود.

از دیگر بناهای تاریخی شهر تبریز مسجد کبود که ازآثار زیبا و ارزشمند تاریخ معماری دنیا تلقی می شود. این مسجد در زمان ” جهان شاه “، آخرین سردار سلسله ” آق قویون لو ” بنا شده و هنوز هم بزرگی و عظمتش را حفظ کرده است. می گویند که ” جهان شاه ” وصیت کرده بود که وی را بعد از وفاتش در این مسجد دفن کنند، اما حالا حتی استخوان های وی باقی نمانده و تماما به سرقت برده شده است.یکی دیگر از مکان های دیدنی ایران، مجموعه سعدآباد که اقامتگاه خاندان پهلوی بوده می باشد . در این مجموعه، موزه های زیادی وجود دارد که یکی از این موزه ها، موزه اسلحه است. در این موزه سلاح ها و مدال های گوناگونی مربوط به شاهان ایران از ” آق قویون لو ” گرفته تا صفویان و قاجارها در این مجموعه نگهداری می شود و تمامی آنها با نام آذری می باشد.در این مجموعه آثار مربوط به ” فرح پهلوی “، ظرف های طلایی، مجمسمه های برنزی، عاج فیل، مهره های شطرنج، اتاق های آبگینه ای، هدایای شاهنشاهی، اسلحه های “رضاه شاه” و پسرش ” محمدرضا ” در این موزه نگهداری می شود. در مورد اتاق مخصوص ” رضا شاه ” می توان گفت که این اتاق بلورین، نشانگر تاریخ رضا شاه است و در این اتاق علاوه بر آثار و وسایل شخصی رضا شاه  تخت خوابی وجود دارد که می گویند خود وی روی آن نمی خوابید و برای پسرش محمدرضا سفارش داده بود و او دوست داشت روی زمین بخوابد.

از دیگر مکان های دیدنی ایران، روستای کندوان واقع در 50 کیلومتری تبریز می باشد که خانه های آن عبارت از اتاق هایی که در طول تاریخ با کندن صخره ها به وجود آمده و قدمت شان بیش از 3000 سال است، می باشد. این روستا در زیبایی خود بی نظیر است که آذربایجانی ها آن را خلق کرده و بوجود آورده اند.این روستای 3000 ساله که ساکنان آن خانه های مسکونی خودشان را از اجداد خود به ارث برده و در آنجا سکونت دارند، مردمان محرومی هستند که با فروختن آثاری از صنایع دستی و نیز از طریق کرایه دادن منزل خود به توریست ها امرار معاش می کنند. کرایه این خانه های باستانی برای اقامت در یک شب 10 دلار می باشد.به طور خلاصه می توان گفت که در این سفر پنج روزه خود به ایران، زیبایی های را دیدم که در مثل خود بی نظیر بود و از همه زیباتر این که، به هرجا می رفتم به زبان آذربایجانی صحبت می کردند که پسرم جیحون به  من گفت: مادر، ایرانی ها دو زبان دارند زبان ما و زبان خودشان. به هنگام برگشتن، راننده ما از پلیس راه آدرس را پرسید، و من از پاسخ به زبان ترکی او فهمیدم که وی در جواب دادن با مشکل می تواند به فارسی صحبت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا