آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

انتقاد تند سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان از ارمنستان

لیلا عبدالله‌ اوا: «ارمنستان ۹ شهر جمهوری آذربایجان و صدها روستا را نابود کرده است.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، لیلا عبدالله اوا، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اظهار داشت: «ارمنستان کشوری است که نزدیک به ۳۰ سال بخشی از خاک آذربایجان را اشغال کرده و اقدامات غیرقانونی گسترده‌ ای در این مناطق انجام می‌دهد.»
عبدالله‌ اوا، افزود: «ارمنستان ۹ شهر آذربایجان و صدها روستا را نابود کرده است، به طوری که آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی این مناطق تخریب و غارت شده است. ارمنستان ده‌ها سال است که از سفر هیئت یونسکو به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کرده است تا تخریب‌های هدفمند خود را پنهان کند. این واقعیت به وضوح در گزارش فعالیت منتشر شده توسط یونسکو در سال ۲۰۰۵ منعکس شده است. در عین حال، ارمنستان میراث فرهنگی آذربایجان را در خاک خود به کلی از بین برده است.»

وی ادامه داد: «ارمنستان در ۳۰ سال گذشته قوانین بین‌المللی از جمله حقوق بشردوستانه را نقض کرده است. همچنین کنوانسیون‌های ۱۹۴۹ ژنو و کنوانسیون‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۷۰ یونسکو را به شدت نقض کرده است. نتایج وندالیسم فوق‌الذکر ارمنستان به طور گسترده توسط رسانه‌های بین‌المللی و کارشناسان مستقل پوشش داده شده است. با همه این‌ها به نظر می‌رسد وزارت خارجه ارمنستان قصد دارد با اظهارات نادرست از بیانیه وزارت فرهنگ آذربایجان، بر اقدامات غیرقانونی خود سرپوش بگذارد. با این حال، ارگان رسمی کشور همسایه فراموش می‌کند که برخلاف ارمنستان، جمهوری آذربایجان هیچ گونه تبعیضی برای میراث تاریخی و فرهنگی خود بر اساس دلایل مذهبی و قومی قائل نمی‌شود. آذربایجان نمونه‌ای از تساهل و تنوع فرهنگی در سراسر جهان است.»

لیلا عبدالله اوا در پایان گفت: «توصیه ما به وزارت خارجه ارمنستان این است که با برداشتن سنگ‌های دروغین، ساختگی و تهمت‌ آمیز از زیر پایش، خود را در وضعیت عمیق‌تر و نا امیدکننده قرار ندهد، بلکه سعی کند تا حسن نیت و کردار خود را نشان دهد.»

منبع: آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا