آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهعمومیقره باغ

انتصاب دست پروردگان ترکیه به امامت مساجد جمهوری آذربایجان

با تغییر قانون اختیار انتصاب امامان مساجد در جمهوری آذربایجان، عملا دست پروردگان ترکیه به عنوان امامان مساجد در جمهوری آذربایجان منصوب خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از ریپورت، با تغییر قانونی که اختیار انتصاب امامان مساجد را در جمهوری آذربایجان را از «اداره مسلمانان قفقاز» سلب کرده و به «کمیته دولتی امور دینی» محول کرد، روند انتصاب دست پروردگان ترکیه در «انیستیتوی الهیات آذربایجان» به عنوان «امامان مساجد» جمهوری آذربایجان آغاز خواهد شد.

گوندوز اسماعیل اف، معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در تشریح قانون جدید درباره نحوه انتصاب امامان جماعت مساجد در جمهوری آذربایجان گفت: « موسسه الهیات آذربایجان امسال اولین فارغ التحصیلان خود را خواهد داد. ما معتقدیم برخی از فارغ التحصیلان به عنوان روحانی منصوب می شوند!»

این مقام کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان گفت: «روال کار به این صورت است که تغییرات باید در شور دوم و سوم نیز به تصویب مجلس ملی برسد و پس از آن رئیس جمهوری مصوبه لازم الاجرا شدن این تغییرات را امضا می کند. تنها در این صورت است که قانون اجرا می شود. البته در صورت تصویب تغییرات پیشنهادی، نوآوری هایی در حوزه دینی ایجاد خواهد شد. اول، انتصاب روحانیون مسلمان توسط یک سازمان دولتی (کمیته دولتی امور دینی) انجام خواهد شد. ثانیاً، جوامع مذهبی اسناد تشکیل دهنده خود را برای ثبت دولتی مستقیماً به یک سازمان دولتی(کمیته دولتی امور دینی) ارسال می کنند، نه از طریق مرکز یا سازمان مذهبی ( اداره مسلمانان قفقاز). سوم، شهروندان می توانند صدقات نقدی و الکترونیکی خود را از طریق کارت های بانکی و اینترنت انجام دهند. همه اینها البته به معنای تغییر در ماهیت اصلاحات در حوزه روابط دولت و دین است. اجازه دهید توجه داشته باشم که این تغییرات مطابق با الزامات جدید است.»

گوندوز اسماعیل اف درباره کنترل دولت بر فضای دینی موجود در جمهوری آذربایجان گفت: « در فضای مذهبی روندهای مثبتی وجود دارد و به مرور زمان این روندها شتاب هم می گیرد و قوت می گیرد. به عنوان مثال، جامعه ما نسبت به سال های گذشته حساسیت بیشتری نسبت به مسائل مذهبی دارد و خطرهای “تندروی مذهبی”، “مذهب گرایی”، “سیاسی شدن دین” و “عدم تحمل مذهبی” را درک می کند. ضمن اینکه کار آگاهی بخشی دینی هر ساله تقویت می شود و همه اقشار جامعه را در بر می گیرد! آگاهی‌بخشی دینی با مشارکت کارکنان “کمیته دولتی امور دینی” با سازمان‌های مذهبی، نمایندگان “اداره مسلمانان قفقاز”، روحانیون و سایر کارشناسان پیش برده می‌شود. به موازات کار روشنگری، اقدامات منسجمی برای تربیت کادر ملی در حوزه دین انجام می شود. موسسه الهیات آذربایجان امسال اولین فارغ التحصیلان خود را خواهد داد. ما معتقدیم برخی از فارغ التحصیلان به عنوان روحانی منصوب می شوند!»

معاون کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان در عین حال درباره مسایل موجود در زمینه دینی در این کشور گفت: « در مورد مشکلات حوزه دین، باید اعتراف کنیم که هنوز هم تلاش هایی برای “سیاسی کردن دین” ، مذهب گرایی، تندروی مذهبی و رویارو قرار دادن هویت ملی با هویت دینی وجود دارد که این تلاش ها اغلب تحت تاثیر عامل خارجی است و قاطعانه از آن جلوگیری می شود. سال گذشته را در تمام زمینه هایی که ذکر کردم، سالی موفق می دانم. زیرا علیرغم همه گیری کرونا، ما به نتایج موفقیت آمیز زیادی دست یافته ایم. این نتایج به ویژه از نظر جلوگیری از تأثیرات خارجی بر اوضاع دینی کشور حائز اهمیت است!»
این مقام کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان ضمن ادعای بازسازی مساجد در مناطق بازپس گرفته شده از ارمنستان افزوده است: « در این مناطق، از 67 مسجد، 65 مسجد به طور کامل ویران شده و تنها دو مسجد تا حدی حفظ شده بود. اما در مورد این دو مسجدی که نگهداری می کردند نیز نیات موذیانه داشتند. مسجد “آغ دام” برای اهداف نظامی نگهداری می شد. در مسجد «گوهر آغا علیا» شوشی مقداری تعمیر و تقلب و ریاکاری کردند. تقلب این بود که بعد از بازسازی، سعی کردند مسجد گوهر آغای علیای شوشی را به عنوان یک مسجد ایرانی-فارسی معرفی کنند. گویا آذربایجانی ها در این مناطق زندگی نمی کردند! نفاق آنها این است که با تعمیر مسجد می خواستند نشان دهند که اهل تساهل و مدارا هستند و به عقاید مختلف احترام می گذارند. اما در طول جنگ 44 روزه میهنی، همه دنیا دیدند که ارامنه عمدا در مسجدی که برای مسلمانان مقدس است خوک نگهداری می کنند تا هویت دینی ما را لکه دار کنند. در مورد معابد آلبانیایی، اکثریت قریب به اتفاق آنها گریگوری کرده اند و برای آنها سنگ نوشته های داخلی معابد تغییر داده شده و جعل شده است. آن معابدی که نمی توانستند گریگوری کنند به حال خود رها کرده اند!»

گوندوز اسماعیل اف درباره “اهمیت دادن دولت جمهوری آذربایجان به آثار دینی و تاریخی و هویتی” در “بازسازی” مناطق بازپس گرفته شده از ارمنستان گفت: « تصادفی نیست که اولین بناهایی که مرمت می شوند آثار تاریخی و مذهبی ما هستند. بازسازی مساجد گوهر آغا علیا و گوهر آغای سفلی، ساعتلی در شوشی و بازسازی مسجد شهر زنگیلان از مدت ها قبل آغاز شده است. مساجد جدیدی در شوشی، هادروت و داش آلتی ایجاد شده است. رئیس جمهور الهام علی اف شخصا در این مراسم ها شرکت کرده است. به طور کلی، این کار به طور مداوم و با حساسیت زیر نظر رئیس جمهوری انجام می شود. البته باید به فعالیت بنیاد حیدر علی اف در مرمت آثار تاریخی و مذهبی در مناطق آزاد شده توجه ویژه داشت. این فعالیت شامل مرمت اساسی مسجد جامع “آغ دام” و مسجد قیاسلی در منطقه آغ دام است. این را هم بگویم که وقتی می گوییم مرمت بناهای تاریخی و مذهبی، منظور معابد آلبانیایی هم هست. زیرا این معابد نیز جزء لاینفک میراث فرهنگی و معنوی غنی مردم آذربایجان هستند.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا