آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهعمومیقره باغ

امضای قانون بیانیه شوشا از سوی الهام علی اف

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان قانون «بیانیه شوشا» را که توسط مجلس ملی این کشور تصویب شده بود امضا و تایید کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناتولی، بر اساس بیانیه نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، الهام علی اف رئیس جمهور این کشور بیانیه شوشا دایر بر «اتحاد روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان» را امضا و تایید کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه «بیانیه شوشا» را که در مجمع عمومی مجلس بزرگ ملی ترکیه به تصویب رسیده بود، روز جمعه 22 بهمن امضا و تایید کرد. متن قانون بیانیه شوشا در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شد.
رجب طیب اردوغان و الهام علی اف در 15 ژوئن 2021 میلادی در شهر شوشا «بیانیه اتحاد راهبردی همه جانبه شوشا» را امضاء کردند. در این بیانیه با تاکید بر اینکه اتهامات بی اساس ارمنستان علیه ترکیه و تلاش برای تحریف تاریخ (نسل کشی ارامنه) به صلح و ثبات در منطقه آسیب وارد می کند، آمده است: «گشایش کریدور زنگزور که ترکیه و جمهوری آذربایجان را به هم وصل می کند و احداث خطوط راه آهن نخجوان – قارص به گسترش روابط دو کشور کمک خواهد کرد.»
در بیانیه شوشا تاکید شده است که طرفین چشم اندازهای گسترش و تعمیق بیشتر روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان را به صورت همه جانبه بررسی کردند و جمهوری آذربایجان برای حمایت ترکیه از پایان دادن به تجاوز 30 ساله ارمنستان و آزادسازی سرزمین های اشغالی این کشور ارزش بسیار زیادی قائل است.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه مشارکت ترکیه در «فعالیت های مرکز مشترک ترکیه و روسیه نظارت بر آتش بس» در سرزمین های آزاد شده نقش مهمی ایفا کرده است، ترکیه و جمهوری آذربایجان تلاش های مشترکی را برای حل مسائل امنیتی و برقراری ثبات منطقه و جهان انجام خواهند داد و اگر یک طرف و دولت ثالث استقلال یا تمامیت ارضی هر یک از طرفین را تهدید کند و یا مورد حمله قرار دهد، طرفین به صورت متحد برای دفع تهدیدات کشورهای ثالث کمک های لازم را به یکدیگر ارائه خواهند کرد.
در این بیانیه آمده است که همکاری‌های نظامی-سیاسی توسعه ‌یافته بین ترکیه و جمهوری آذربایجان در راستای منافع مشترک دو کشور است و اتحاد دو کشور تهدیدی علیه دولت‌های ثالث نیست و دو کشور همکاری‌های مشترک خود را به‌ ویژه در روند مبارزه با تروریسم، جرایم سازمان‌ یافته و قاچاق مواد مخدر ومهاجرت غیرقانونی گسترش خواهند داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا