تحليل ها

کشتار مردم سوریه توسط جوانان آذربایجانی با نام جهاد فی سبیل الله

کدام عوامل باعث ایجاد فضا برای فعالیت روز افزون فرقه وهابیت در یک کشور شیعی شده است؟
چرا حاکمان دولت آذربایجان چشم خود را بر واقعیات بسته اند و از گسترش افراطی گری در کشور خود هراسی بخود راه نمیدهند؟

برای یافتن پاسخ این سئوالات و سئوالاتی از این دست میتوان عوامل زیادی را بر شمرد و میتوان دلایل بیشماری را ردیف کرد.دلایلی که بسیاری از آنها مشکلات ریشه ای جمهوری آذربایجان است و سیاستگذاران آن در ابتدای تشکیل این جمهوری خواسته و یا ناخواسته به بروزاین مشکلات کمک کرده اند.
برای تنویر افکار مخاطبان عزیز به مواردی فهرست وار اشاره میگردد.
1- مردم جمهوری آذربایجان که بواسطه قرارداد ننگین ترکمنچای و گلستان از ایران جدا شد، در دوران هفتاد ساله کمونیستها در اختناق کامل بسر برده بودند و از کمترین آزادی برای فعالیتهای دینی برخوردار نبودند و از سویی دیگر، سران اتحاد جماهیر شوروی کمرهمت به تغییر آداب و رسوم و باورهای دینی مردم آران(!) بسته بودند. در چنینی شرایطی و بعد از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان، یک خلاء مذهبی در این کشور شکل گرفت و واضعان قانون اساسی این کشور بدون اعتنا به دین اکثریت مردم، قانون اساسی آن کشور را بر پایه دو اصل لائیسم و سکولاریسم بنا نهادند.
اصل اول قانون اساسي جمهوري آذربايجان يگانه منبع حاكميت دولت جمهوري آذربايجان را ملت معرفي كرده است و در بند 1 اصل 7 چنين تصريح شده است كه «دولت آذربايجان، دموكراتيك، حقوق، دنيوي و يونيتار است» و نيز در بند اول اصل 18 به جدايي دين و دولت اشاره گرديده و چنين آورده شده است كه «در آذربايجان دين و دولت از هم جداست و تمام عقايد ديني در برابر قانون يكي است.» اصل 48 قانون اساسي جمهوري آذربايجان به موضوع دين (اعتقادات و مراسم ديني) مي پردازد و در بند 2 و 3 و 4 اشاره مي كند كه:
بند 2- هر كس حق نگرش مستقل به دين، اعتقاد به هر ديني بصورت فردي و يا جمعي، عدم اعتقاد به هيچ ديني و همچنين بيان و انتشار اعتقاد ديني خود را دارد.
بند 3- «انجام مراسم ديني در صورتي كه قواعد و انضباط اجتماعي را بر هم بزند و يا در ضديت با اخلاق عمومي نباشد آزاد است.»
چنانچه ملاحظه می شود سیاستگذاران جمهوری آذربایجان بدون کمترین اعتنا به دین اکثریت مردم،میدان را برای جولان فرقه هایی بمانند وهابیت فراهم آورده است.
2- این امر روشن واضح است که مردم آن سامان بر اساس فطرت پاک خود به دنبال هویت دینی خود باشند اما اگر این امر در مجرای خود و توسط متخصصین امر انجام نگیرد همین مردم پاک فطرت گرفتار جریاناتی انحرافی و افراطی خواهند شد که زمام امور دینی آنها را در دست خواهند گرفت.
همین سردرگمی مردم در رسیدن به هویت تاریخی خود را با تطمیع مبلغین وهابیت با دلارهای سعودی اضافه کنید، آیا محلی برای گریز از گرایش به آن خواهد بود؟
3- یک امر قطعی را نمی توان از ذهن دور نگه داشت و آن اینکه نباید رشد فعالیت وهابیت در جمهوری آذربایجان را بدون حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی تلقی کرد. ساده انگاری است که فقط سران سعودی و البته سیاست حاکمان دولت جمهوری آذربایجان را باعث افزایش فعالیت وهابیت در جمهوری آذربایجان تلقی کرد.
امریکا و رژیم صهیونیستی از اتخاذ این سیاست حمایت میکنند و برای آنها بازگشت به هویت تاریخی و مذهبی مردمان جمهوری آذربایجان بزرگترین خسران و زیان خواهد بود، لذا فعالیت وهابیت در این کشور بهترین مانع برای بازگشت به هویت شیعی آن سامان است. جبهه استکبار بخوبی دریافته است که بزرگترین مانع برای بسط سیستهای زیاده خواهانه و مداخله جویانه آنها موج اسلامخواهی در سراسر کشور های اسلامی است لذا با ایجاد فرقه های خود ساخته سعی در شبیه سازی اسلام ناب با اسلام امریکایی دارند.
4- با این شرایط کسانی هم که میتوانستند ندای اسلام حقیقی را در کشور آذربایجان بلند کنند به بهانه های واهی توسط حاکمان این کشور به حبس محکوم شدند و اسلامگرایان جمهوری آذربایجان بجای مقابله با گسترش فرقه وهابیت الان در زندان عمر خود را به سر می برند.آیا نمیتوان گفت مهمترین عالم بروز این وضعیت حاکمان جمهوری آذربایجان هستند؟!
5- اخیراً مستنداتی به دست آمده که جمعی از وهابیون جمهوری آذربایجان برای آنچه جهاد خوانده شده به سوریه رفته و در آن کشور به قتل و کشتار به نیت ثواب می پردازند. انتشار فیلم های تبلیغی دعوت به جهاد! از عمق فعالیت وهابیت در جمهوری آذربایجان پرده برداشت و برای دلسوزان پیامی روشن و صریح را در پی داشت و آن اینکه هم دولت جمهوری آذربایجان و هم مردم آن کشور باید برای علاج این درد چاره ای بیندیشند و الا این غده به مرور این کشور را دچار مشکلات بی درمانی خواهد کرد که میتواند دامن کشورهای همسایه را نیز بگیرد.
اگر وهابیون جمهوری آذربایجان حقیقتاً به دنبال جهاد فی سبیل الله(!) هستند ابتدا زمینهای اشغالی قره باغ را از دشمن پس بگیرند و بعد به دنبال جهاد در سوریه باشند! این تناقضات میتواند برای هر تحلیل گری خط فکری و نوع وابستگی این فرقه به استکبار و رژیم صهیونیستی را روشن کند.
با توجه به اينكه جمهوري آذربايجان از لحاظ مذهبي كشوري يك دست محسوب مي گردد، ادامه فعاليت گروه هاي وهابي در اين كشور مي تواند به ثبات ديني اين كشور آسيب جدي وارد نمايد و اقليت سني را رو در روي اكثريت شيعه قرار دهد موضوعي كه نتيجه آن براي كشوري كه حدود 20% از خاك آن در اشغال ارمنستان است خوشايند نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا