آذربایجاناخبارعمومی

الهام علی اف؛ تاناپ برای منطقه ثبات به همراه خواهد داشت

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در آیین بهره برداری از خط انتقال گاز ترانس آناتولی(تاناپ) گفت که این پروژه برای منطقه ثبات و صلح به همراه خواهد داشت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پروژه خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی(تاناپ) موسوم به ‘جاده ابریشم انرژی’ با هدف انتقال گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه و اروپا امروز طی آیینی با حضور پنج رییس جمهوری در استان اسکی شهیر ترکیه به بهره برداری رسید.
علی اف امروز در آیین بهره برداری از این پروژه افزود: ‘امروز ما تاریخ انرژی قرن بیست و یکم را با هم رقم زدیم و این تاریخ، تاریخ ثبات خواهد بود چرا که پروژه های انرژی برای منطقه صلح و ثبات می آورد.’
وی اظهار کرد: وی ادامه داد: بهره برداری از این پروژه امروز امکاناتی را برای ترکیه و سایر کشورها به منظور تامین انرژی فراهم کرده است.
وی پروژه تاناپ را نماد برادری آذربایجان و ترکیه دانست و بیان کرد: پروژه تاناپ در سایه تلاش و حمایت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اجرا شده و یک پروژه بین المللی مهم در انتقال انرژی است.
رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به وجود پیوندهایی برای اتحاد و برادری بین ترکیه و کشورش بیان کرد: اجرای پروژه تاناپ نشانه قوی برای این پیوندهاست.
وی با اشاره به مشارکت چندین شرکت و کشور در اجرای پروژه تاناپ ادامه داد: تاناپ نخستین پروژه بزرگ مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه نیست چرا که پیش از این طرح خط لوله باکو ـ تفلیس ـ جیهان و خط آهن باکو ـ تفلیس ـ قارص با موفقیت به اجرا درآمده است.
علی اف اضافه کرد: در سال های گذشته برای انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا مذاکرات و اقدامات وسیعی انجام شد، اما با مشارکت ترکیه این ایده عملیاتی شد و بر این اساس، قرارداد اجرای پروژه تاناپ را در سال ۲۰۱۲ با اردوغان امضا کردیم.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا