آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومیقره باغ

افشاگری کارشناس آذربایجانی در خصوص جنگ دوم قره باغ

کارشناس آذربایجانی: «در جنگ دوم قره باغ، یک ژنرال ترکیه ای مسئولیت ریاست ستاد مشترک جمهوری آذربایجان را بطور غیر رسمی بر عهده گرفت.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، یک کارشناس ترک گرای آذربایجانی مقیم آمریکا فاش کرد «بختیار ارسای»، ژنرال ترکیه ای مسئولیت ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را در  زمان شروع جنگ دوم قره باغ، به جای «نجم الدین صادق اف»، رییس ستاد مشترک جمهوری آذربایجان که سرنوشتش هنوز نامعلوم است، به عهده گرفته بود.

«علی اکبر رئوف اوغلو» در گفتگو با کانال عثمان قیزی تی وی گفت: « موضوع انتصاب ژنرال های ترکیه ای در امور مربوط به مسائل نظامی جمهوری آذربایجان، موضوع تازه ای نیست و انتشار جدید این خبر کهنه توسط رسانه های وابسته به حاکمیت جمهوری آذربایجان در واقع انفعال کاملا محتاطانه حاکمیت در مقابل اطلاع رسانی درباره انتقال بخشی از نیروها و پهپادهای ترکیه ای از جمهوری آذربایجان به اتیوپی است. حاکمیت با انتشار خبر کهنه مربوط به ژنرال های ترکیه ای می خواهد وانمود کند که منتقدانش دروغ می گویند و نیروهای ترکیه ای از جمهوری آذربایجان منتقل نشده اند. »

این کارشناس افزود: « اگر رسانه های ترکیه را خوب بررسی کنید می بینید که در 26 آگوست در روزنامه جمهوریت و ینی شفق خبر انتصاب چهار ژنرال ترکیه ای به مسئولیت هایی در ارتباط با جمهوری آذربایجان منتشر شده بود. اما، در رسانه های جمهوری آذربایجان اینگونه وانمود شده است که این چهار ژنرال به تازگی به جمهوری آذربایجان اعزام شده اند. حال آنکه، یکی از آنها وابسته نظامی در سفارت ترکیه در باکو است که جزئی از هیات دیپلماتیک ترکیه است و به عنوان اعزام ژنرال ترکیه ای به جمهوری آذربایجان نمی تواند تلقی شود. همچنین درباره فعالیت ژنرال بختیار ارسای در جمهوری آذربایجان نیز از یک سال قبل این موضوع را می شنویم. در زمان شروع جنگ قره باغ  شنیدیم که  بختیار ارسای بجای نجم الدین صادق اف، بطور غیر رسمی ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان را به عهده گرفت.  او یکی از کسانی است که مهر امضای خود را بر پای پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ زده است. پس از یک سال، او بطور رسمی در نیروی زمینی ترکیه منصوب شده است که میز جمهوری آذربایجان را در این نیرو ریاست کند.

تعیین او به این سمت در نیروی زمینی ترکیه از قصد و تمایل  ترکیه برای مشارکت نظامی ( تسلط نظامی ) در جمهوری آذربایجان خبر می دهد. یعنی ترکیه بر وجود نمایندگی نظامی اش در جمهوری آذربایجان تاکید می ورزد. گرچه، حاکمیت جمهوری آذربایجان تمایل به خروج نظامیان ترکیه از جمهوری آذربایجان دارد! ( توضیح: حاکمیت باکو تمایل به حضور کنترل شده نظامیان ترکیه در جمهوری آذربایجان دارد، اما به نظر می رسد نظامیان ترکیه ای به حضور محدود در جمهوری آذربایجان قانع نیستند و رفتار استکباری با مقامات جمهوری آذربایجان دارند.) البته، از یک سال قبل هم بختیار ارسای مسئول همین کار بود. اکنون هم معلوم نیست که او در آنکارا فعالیت خواهد کرد یا به باکو نیز تردد خواهد داشت؟ عبداله قاطرچی نیز به عنوان رییس گروه نظارت ترکیه در مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه در آغ دام منصوب شده است. قاطرچی از ماه مه گذشته در جمهوری آذربایجان است و رسانه های باکو اکنون خبر انتصاب او را به عنوان یک خبر جدید منتشر می کنند! مطالبه ما از حاکمیت جمهوری آذربایجان این است که از گزارش های این مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه در آغ دام برای بیان اوضاع قراباغ استفاده و به آنها استناد کند. زیرا، مردم جمهوری آذربایجان به اعتبار نام ترکیه به این مرکز اطمینان می کنند!»

علی اکبر رئوف اوغلو مدعی شد که مردم جمهوری آذربایجان خواهان حضور نظامی ترکیه در این جمهوری هستند و حضور نیروهای صلح بانی روسیه در قره باغ را اشغالگرانه می دانند و خواهان خروج آنها از جمهوری آذربایجان هستند.

این کارشناس ترک گرا، حاکمیت جمهوری آذربایجان را به بی اعتنایی به مفاخر ترکیه ای و روس گرایی متهم کرد و گفت در دنیا کدام کشور را می شناسید که در یک روز هم روز پیروزی خود در جنگ را جشن بگیرد و همان روز هم روز اشغال نظامی آن کشور باشد! ( روز 10 نوامبر که روز پیروزی جمهوری آذربایجان در جنگ دوم قره باغ اعلام شده و در همان روز نیروهای روسیه در آنجا مستقر شدند.)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا