آذربایجاناخبارایرانعمومی

افزایش ۷۲ درصدی سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران

کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه گزارش داد : در سال ۲۰۱۸ میلادی، سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران ۷۱٫۸ درصد افزایش یاقته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در سال گذشته میلادی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان به کشورهای خارجی سفر کردند که ۳۳٫۶ درصد از این سفرهای به جمهوری اسلامی ایران بوده است.
کارشناسان، دلیل افزایش سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران را افت ارزش پول ملی ایران در برابر ارز های خارجی و افزایش قدرت خرید منات ( واحد پول ملی جمهوری آذربایجان ) می دانند.
ایران در سال های اخیر همواره در مرکز توجه گردشگران آذربایجانی بود و اتباع این کشور بیشتر با انگیزه خرید، درمان و معالجات پزشکی ، زیارت اماکن دینی و انجام سفر زمینی به جمهوری خودمختار نخجوان به ایران سفر می کنند.
در سال گذشته همچنین ۲۹٫۲ درصد از شهروندان جمهوری آذربایجان به گرجستان، ۱۸٫۹ درصد به روسیه، ۱۲٫۳ درصد به ترکیه، ۱٫۴ درصد به اوکراین، ۰٫۹ درصد به امارات متحده عربی ۳٫۷ درصد نیز به کشورهای دیگر سفر کردند.
همچنین در سال ۲۰۱۸ میلادی تعداد سفر شهروندان آذربایجانی به گرجستان در مقایسه با یک سال قبل ۴٫۲ درصد، به ترکیه ۰٫۹ درصد و به روسیه ۰٫۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۸ میلادی دو میلیون و ۸۴۹٫۶ هزار نفر از کشورهای خارجی به جمهوری آذربایجان سفر کردند که در مقایسه با یک سال قبل ۵٫۷ درصد بیشتر است.
بر اساس این گزارش ۳۰٫۹ درصد از مسافران خارجی از روسیه، ۲۱٫۴ درصد از گرجستان، ۱۰٫۲ درصد از ترکیه، ۸٫۵ درصد از ایران، ۳٫۳ درصد از امارات متحده عربی ۲٫۶ درصد از عربستان، ۲٫۴ درصد از عراق، ۲ در صد از اوکراین ۱٫۴درصد از فلسطین اشغالی و ۱۷٫۲ درصد نیز از دیگر کشورها به جمهوری آذربایجان سفر کردند.
در سال گذشته میلادی مسافرت از کشورهای خلیج فارس به غیر از ایران و امارات متحده عربی به جمهوری آذربایجان افزایش یافته است.
همچنین در سال ۲۰۱۸ میلادی مسافرت از ایران به جمهوری آذربایجان ۳۳٫۷ درصد و از امارات متحده عربی ۸٫۳ درصد کاهش یافته است.
بطور کلی در سال گذشته میلادی، بیش از ۵۵۴ هزار نفر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به جمهوری آذربایجان سفر کردند.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا