اخبارارمنستانعمومی

راکورس تی وی؛صلاحیت کاری رئیس جمهور ارمنستان رو به پایان است

مدت زمان صلاحیت کاری «سرژ سارکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان در ۹ آوریل سال جاری به پایان خواهد رسید و تا مشخص شدن رئیس جمهور جدید کشور از طریق سیستم پارلمانی اداره خواهد شد. دولت موقت توسط حزبی که اکثریت کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داده تشکیل شده و مسئولیت اجرایی کشور نیز برعهده نخست وزیر خواهد بود. پارلمان ارمنستان وظیفه دارد تا رئیس دولت جدید را برای مدت ۷ سال انتخاب کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی راکورس تی وی، طبق قانون اساسی ارمنستان انتخابات ریاست جمهوری بایستی ۳۰ روز مانده (کمتر از ۴۰ روز) به پایان مدت صلاحیت رئیس جمهور قبلی برگزار شود. در چنین شرایطی چنانچه مدت اتمام صلاحیت ریاست جمهوری «سرژ سارکیسیان» در تاریخ ۹ آوریل سال جاری به اتمام رسیده باشد، رئیس جمهور جدید این کشور بایستی در عرض مدت ۱۰ روز (۳۰ مارس) انتخاب شده و عهده دار مسئولیت جدید شود.
طبق قانون اساسی رئیس جمهور ارمنی الاصل بایستی ۴۰ سال خود را به اتمام رسانده به زبان ارمنی تسلط داشته و با برخورداری از حق تابعیت رسمی طی این مدت در کشور سکونت دائم داشته باشد.
تحلیلگران سیاسی ارمنستان بر این باورند که پس از اتمام مدت ریاست جمهوری «سرژ سارکیسیان» وی مسئولیت نخست وزیری این کشور را برعهده خواهد گرفت. به طوری که اظهارنظرهای رسمی دولت این کشور نیز حکایت از صحت این ادعا دارد.
این در حالی است که «سرژ سارکیسیان» طی سخنانی در ماه مارس سال گذشته مدعی شد، در سال ۲۰۱۸ عهده دار یکی از مسئولیت های امنیتی کشور خواهد شد.
«ادوارد شارمازان اف» معاون رئیس پارلمان و سخنگوی حزب حاکم ارمنستان نیز سال گذشته در مصاحبه با خبرنگاران عنوان کرده بود که جمهوری خواهان ارمنستان تنها یک رهبر داشته و «سرژ سارکیسیان» بدون هیچ شک و شبهه ای ریاست حزب حاکم را عهده دار خواهد بود.
در حال حاضر پارلمان ارمنستان ۱۰۵ نماینده داشته و دولت این کشور توسط ۵۸ کرسی حزب جمهوری خواه به همراه ۷ کرسی حزب «داشناکسیتون» تشکیل یافته است.
لازم به ذکر است که «سرژ سارکیسیان» ۳۰ ام ژوئن ۱۹۴۵ در شهر خانکندی جمهوری آذربایجان (استپانکرت) متولد و در رشته فیزیولوژی دانشگاه دولتی ایروان تحصیلات خود را به اتمام رسانده است.
وی که در فاصله سال های ۱۹۷۹-۱۹۷۵به عنوان یکی از تکنسین های کارخانه الکتروتکنیک ایروان مشغول به کار بوده، طی سال های ۱۹۷۹- ۱۹۸۸ نیز به عنوان دستیار دبیر اول و مسئول آموزش کمیته حزب ولایت خودمختار قره باغ همچنین مدیر کمیته شعبه حزب، دبیر اول، دبیر دوم، مدیر امور شعب کمپانی «کومسومول» شهر «استپانکرت» فعالیت داشته است.
«سرژ سارکیسیان» در سال ۱۹۸۹ فرماندهی نظامیان جمهوری خودمختار قره باغ و در سال ۱۹۹۳ نیز به سمت وزارت دفاع ارمنستان منصوب شده بود. وی در فاصله سال های ۱۹۹۵- ۲۰۰۸ به عنوان رئیس اداره امنیت دولتی (وزارت امنیت ملی)، وزیر کشور و امنیت ملی، رئیس نهاد ریاست جمهوری، دبیر شورای امنیت ملی و نخست وزیر ارمنستان انجام وظیفه کرده و از سال ۲۰۰۸ تا کنون عهده دار ریاست جمهوری این کشور بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا