آذربایجاناخبار

افزایش همکاری های آذربایجان و آمریکا از دیدگاه کارشناسان آذری

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، میهمان علی اف رئیس خبرگزاری «توران» در مصاحبه اخیر خود گفته است: «اخیرا شاهد جان گرفتن همکاریها میان آذربایجان و آمریکا هستیم. پس از برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی کشور در سال ۲۰۱۶ تقریبا می توان گفت که انتقاد و فشارهای آمریکا بر دولت آذربایجان از بین رفته است. انتقاد و فشارهای آمریکا بر دولت باکو در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۶ مشاهده شده است. در واقع تنش سیاسی میان دو کشور بیشتر مربوط به دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بوده است. اما سال گذشته با سر کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا روابط آذربایجان و آمریکا وارد یک دور نوین شده است. به نظر می رسد که هم اکنون میان دو کشور مذاکرات و گفتگوی دوجانبه در حال انجام است. دیدار رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در استانبول نیز نتیجه همین گفتگوها بوده است.
در مذاکرات دوجانبه میان دو کشور، موضوعات مربوط به دموکراسی، اصلاحات و حقوق بشر مورد توجه ویژه قرار می گیرد. به اعتقاد من، هم اکنون روابط میان آذربایجان و آمریکا در یک وضعیت بسیار مهمی قرار گرفته است. دولت آذربایجان یک سندی را با عنوان «نقشه راه» تهیه نموده و منتظر حل و فصل شدن می باشد. هم اکنون در زمینه های حقوق بشر، حکومت باز و زمینه های دیگر سندهای مهمی تهیه می گردد.
هدف آمریکا این است که در آذربایجان و همه کشورهای دیگر جهان از راه صلح و دموکراسی تامین شود. این هم در حال نشان دادن خود می باشد. دیدار اخیر ترامپ و پوتین بیش از آمریکا از طرف روسیه با نگاه مثبت و خوشحالی ویژه مورد استقبال گرفته است. گفته می شود که طرفین تنها در خصوص کره شمالی به توافق دست نیافته اند. در این صورت به نظر می رسد که طرفین در خصوص همه مسایل دیگر مورد مذاکره توافق داشته اند.
اخیرا ارمنستان اعلام نموده است که آماده امضای یک تفواهم نامه با اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه «مشارکت شرقی» می باشد و روسیه نیز موافقت خود را در همین خصوص اعلام نموده است. این هم نشان دهنده آن است که روسیه با امضای یک چنین توافقنامه ائی با اتحادیه اروپا از سوی آذربایجان نیز مخالف نمی باشد. این یک وضعیت نوین است و مواضع طرفین در این وضعیت به یکدیگر نزدیک می باشد. در واقع این وضعیت مطابق با منافع ملی آذربایجان است…»
همچنین، الشن مصطفی اف کارشناس مسایل سیاسی در همین خصوص می گوید: «از نظر ظاهری مشاهده می شود که دولت آذربایجان با روسیه و آمریکا سازش نموده است. اما واقعیت یک چیز دیگر است. واقعیت این است که در بهبود روابط میان آذربایجان و غرب، روسیه نقش داشته است. این هم به خاطر افزایش فشارهای روسیه به باکو و به سردی گراییدن روابط میان باکو و مسکو می باشد. هرچه فشار روسیه بر آذربایجان افزایش یافته و روابط میان مسکو و ایروان رو به بهبودی برود، آذربایجان نیز به غرب نزدیک می شود. امروز نیز به همین خاطر روابط میان باکو و واشنگتن رو به گسترش است. ادعای توافق آذربایجان با مسکو در خصوص گسترش روابط با غرب بی اساس است. نزدیکی روابط آذربایجان با غرب ناشی از سیاستهای سرد و اقدامات تند مسکو بر علیه آذربایجان می باشد. البته باور کردنی نیست که روسیه در قبال نزدیکی روابط میان باکو و غرب ساکت بماند.
روسیه هرگز موجودیت و فعال بودن غرب در منطقه قفقاز جنوبی را نپذیرفته است. به همین خاطر، در صورت گسترش روابط باکو و کشورهای غربی، روسیه دست به اقداماتی در این زمینه خواهد زد. این هم می تواند شامل وعده و وعیدهائی در رابطه با مناقشه قره باغ کوهستانی، تهدیدها و مسایل دیگر می گردد. به طور کلی، این اولین بار نیست که روسیه در رابطه با کشورمان اینگونه موضع می گیرد. اما با استفاده از تجربیات گذشته می توان روابط آذربایجان با غرب را در چارچوب منافع ملی کشورمان پیش ببریم و قطعا در آن صورت تهدیدهای روسیه کارساز نخواهد بود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا