آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستاناوستیای جنوبیایرانروسیهعمومیقره باغقفقاز جنوبیگرجستان

افزایش ناآرامی ها در قره باغ پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین

تارنمای خبری اوراسیا نت نوشت: تهاجم روسیه به اوکراین ناآرامی در قره باغ را افزایش داد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، تارنمای خبری اوراسیا نت در گزارشی نوشت: «همزمان با تشدید درگیری‌ها در اوکراین، تنش‌ها در قره باغ، دیگر منطقه درگیر اتحادیه جماهیر شوروی سابق افزایش یافته است.»

این گزارش افزود: «از اوایل ماه مارس و درست بعد از حمله روسیه به اوکراین، گزارش‌هایی درباره نقض آتش بس در قره باغ منتشر شده است.

همزمان باکو حملات لفظی با هدف بی اعتبار سازی نیرو‌های صلح بان روسی در قره باغ را آغاز کرده است.

گزارش‌هایی درباره افزایش تیراندازی‌ها هم از سوی ارتش جمهوری آذربایجان و هم از سوی مقامات خودخوانده قره باغ به رهبری ارمنستان منتشر شده است. مقامات قره باغ گزارش داده اند که تیراندازی‌های سنگین از طرف جمهوری آذربایجان ادامه دارد و طرف آذربایجانی خواستار تخلیه روستا‌هایی ارمنستانی نشین شده اند.

به گفته مقامات قره باغ، یک خط لوله گاز مهم تامین کننده گاز قره باغ نیز از سوی جمهوری آذربایجان آسیب دیده است که باعث شده ساکنان منطقه برای چند روز از تامین گاز لازم برای گرمای منازل خود محروم شوند.»

به نوشته اوراسیانت، این بیشترین افزایش در تنش‌ها در چند وقت گذشته است و دو طرف آن را به جنگ در اوکراین ربط می‌دهند.

ارمنی‌ها مدعی هستند که طرف آذربایجانی از اوضاع آشفته جهان در حال حاضر و مشغولیت ارتش روسیه در اوکراین برای پیشبرد اهداف خود در قره باغ استفاده می‌کند.

در جنگ سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان بیشتر اراضی خود را که در اولین جنگ قره باغ در دهه ۱۹۹۰ از دست داده بود، بار دیگر به دست آورد. اما همچنان به دنبال کنترل بر سهم باقی مانده خود است که 2000 نیروی صلح بان روسی در آن مشغول گشت زنی هستند.»

تیگران آبراهامیان عضو پارلمان ارمنستان گفت: «اتفاقاتی که امروز رخ می‌دهد با هدف بی اعتبار کردن نقش روسیه در قره باغ و جنوب قفقاز است و این بدان معناست که هر چه بحران اوکراین عمیق‌تر شود، چنین حملاتی بر روسیه در سطوح مختلف محسوس‌تر خواهد بود.»

باکو پیام‌های ضد و نقیضی را منتشر کرده، اما تلاش‌های هماهنگ، ناکافی بودن و ضعف نیرو‌های صلح بان روسی را نشان می‌دهد.

مقامات قره باغ گزارش‌ها درباره خروج نیرو‌های روسی را در بیانیه مورخ ۱۰ مارس خود تکذیب کردند. نیرو‌های صلح بان روسی خود از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده اند.

در حالی که قرار بود روسیه درباره فعالیت‌های خود در قره باغ به طور روزانه گزارش دهد هنوز از ۲۶ ژانویه تاکنون یک گزارش مطبوعاتی نیز منتشر نکرده است.

یکی دیگر از انتقاد‌های مطرح شده علیه نیرو‌های صلح بان روسیه این است که خود آن‌ها تهدیدی علیه جمهوری آذربایجان محسوب می‌شوند.

المان ممد اف، یکی از اعضای پارلمان جمهوری آذربایجان، وضعیت کنونی را با وضعیت گرجستان در سال ۲۰۰۸ مقایسه کرد؛ زمانی که نیرو‌های گرجستان به اوستیای جنوبی حمله کردند و روسیه – با استناد به این واقعیت که نیرو‌های حافظ صلح آن در آنجا مستقر هستند و مورد حمله قرار گرفته اند – با قدرت پاسخ داد.

ممد اف به خبرنگاران گفت: «سربازان روسی به عنوان نیرو‌های حافظ صلح در اوستیای جنوبی حضور داشتند. گرجستان تصمیم گرفت عملیاتی را برای بازگرداندن تمامیت ارضی خود انجام دهد. روسیه آن را خطری برای حافظان صلح خود می‌دانست. نتیجه برای همه مشخص است.»

طبق معمول این لفاظی‌ها از سوی رسانه‌های حامی دولت و یا شخصیت‌های غیرمهم مطرح می‌شود و مقامات دولتی سکوت کرده اند. یکی از استثنا‌ها شکایت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان درباره اظهارات مقام نظامی روسیه بود.

در هفتم مارس یک مقام نظامی روسیه در جلسه گزارش دهی درباره واکنش بشر دوستانه به اکراین، به یک محموله کمکی که توسط قره باغ سازمان دهی شده بود اشاره کرد. در حالی که وی به کمک‌های جمهوری خودخوانده تحت کنترل ارمنستان اشاره داشت که این کمک‌ها را ارسال کرده بود، شکایت وزارت دفاع تنها بر روی استفاده از اسم قره باغ متمرکز بود.

در شکایت وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است: «استفاده از اصطلاح قره باغ در بیانیه وزارت دفاع روسیه در رابطه با ارسال کمک به اوکراین پذیرفتنی نیست.»

این در حالیست که ارمنی‌های منطقه قره باغ گزارش می‌دهند که روستا‌های آن‌ها همچنان با سلاح‌های سنگین تحت حملات جمهوری آذریجان قرار دارد.

منبع: رویداد24

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا