آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعکسعمومی

افزایش صادرات ۱۷ درصدی ایران به جمهوری آذربایجان/ عکس

با افزایش میزان صادرات ایران به جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر، شاهد کاهش آثار کرونا بر تجارت جهانی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مقایسه آمارهای گمرک از وضعیت صادرات ایران نشان می‌ دهد در چهار ماهه ابتدایی سال جاری، کشورمان حدود ۷ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار کالا به ۱۵ همسایه آبی و خاکی صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته است.

در بین ۱۵ کشور، بیشترین رشد مربوط به صادرات ایران به ترکمنستان با ۳۴۰ درصد، ترکیه با ۱۲۲ درصد، عمان ۴۶ درصد، ارمنستان ۴۵ درصد و عراق  ۴۱ درصد بوده است. طی این مدت صادرات ایران به عربستان نزدیک به صفر بوده، به کویت کاهش ۷ درصدی و به بحرین کاهش ۲ درصدی داشته است.

قابل ذکر است بخش قابل‌ توجهی از این افزایش صادرات در ۴ ماهه امسال به‌ واسطه رفع محدودیت‌ های کرونایی در تجارت خارجی است که در نیمه اول سال گذشته صادرات ایران را تقریبا زمین‌ گیر کرده بود.

بر پایه این گزارش در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری، جمهوری آذربایجان ۱۰۴ میلیون دلار از ایران واردات داشته است که نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۹، رشد ۱۷ درصدی را نشان می دهد.

لازم به یادآوری است، در سال گذشته که به دلیل پاندمی صادرات ایران به سایر کشورها دچار کاهش جدی شده بود، به دلیل باز ماندن گذرگاه های جمهوری آذربایجان با ایران، مراودات تجاری دو کشور، کاهش چندانی نداشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا