آذربایجاناخبارارمنستانروسیه

افزایش تبلیغاتی – روانی آمریکا برای تعطیل کردن پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه در ارمنستان

روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان از جدی تر شدن حرکت های تبلیغاتی – روانی آمریکا برای تعطیل کردن پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه در ارمنستان خبر داد.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روزنامه «ینی مساوات»، در چارچوب افزایش نفوذ آمریکا در ارمنستان، شمار سازمان های غیردولتی غربگرا در این کشور طی ماه های پس از انتقال قدرت از سرژ سرکیسیان، رییس جمهوری پیشین ارمنستان به نیکول پاشینیان، نخست وزیر کنونی این کشور افزایش یافته است.
در هفته های اخیر تبلیغات قابل توجهی در شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک برای تعطیل شدن پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه در ارمنستان آغاز شده است. مشخص شده است که صفحات فیسبوکی که این تبلیغات را پیش می برند، به دانیل یونیسیان Daniyel Ionisyan ، از کارکنان پیشین بنیاد «سوروس» و کارپیس پاشویان Karpis Pashoyan ، از طرفداران فعال آزادی ها و حقوق همجنس بازان در ارمنستان تعلق دارند. دانیل یونیسیان هم اکنون هماهنگ کننده کمیسیون تغییر قانون انتخابات است که تحت نظارت آرارات میرزویان Ararat Mirzoyan معاون نخست وزیر ارمنستان فعالیت می کند. کارپیس پاشویان نیز به مدتی طولانی دبیر مطبوعاتی آرارات میرزویان بوده است و طی سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ با حمایت مالی آمریکا بر “برنامه بنیاد بین المللی نظام های انتخاباتی ” در ارمنستان ریاست می کرد.
قابل حسین لو ، کارشناس سیاسی در جمهوری آذربایجان گفت : « مطرح شدن خواسته هایی دایر بر تعطیلی پایگاه شماره ۱۰۲ روسیه در ارمنستان اتفاقی نیست. به نظر من، نیروهای مرتبط با غرب و ناتو شروع به تبلیغات در میان مردم ارمنستان کرده اند و محور اصلی این تبلیغات نیز متوجه خارج کردن پایگاه نظامی روسیه از ارمنستان شده است. در میان پایگاه های نظامی موجود در ارمنستان نیز ، خطرناک ترین و مشکل سازترین آنها ، پایگاه ۱۰۲ در گیومری است. اما، در شرایط کنونی خارج کردن پایگاه ۱۰۲ از گیومری ، مساله ای دشوار است. زیرا، برای استقرار پایگاه ۱۰۲ در گیومری و نیز پایگاه هوایی “اِرِبونی” در نزدیکی ایروان ، میان ارمنستان و روسیه قرارداد ۵۰ ساله موجود است. »
روزنامه “ینی مساوات” در گزارش تحلیلی دیگری درباره موضوع مطرح شدن درخواست های تعطیلی پایگاه ۱۰۲ روسیه در ارمنستان ، نوشته است : « این درخواست ها به منظور ایجاد نوعی اهرم فشار و اخذ منابع مالی و حمایت های سیاسی و نظامی بیشتر از روسیه طراحی شده اند. زیرا، کدام عاقل ، شاخه ای را که بر روی آن نشسته است، می برد. »
روزنامه ینی مساوات در عین حال نوشته است : « بی تردید مسکو رفتارهای کشور اقماری خود و بخصوص دستگیری مقامات پیشین این کشور به دقت زیر نظر دارد. کاسه صبر مسکو بخاطر رفتارهای “حیاط خلوت” ( ارمنستان ) خود در حال لبریز شدن است. چنانکه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه درباره گشوده شدن پرونده برای یوری خاچاتوروف، دبیرکل “ناتوی روسیه ” ( سازمان پیمان امنیت دستجمعی ) و در پی آن بازداشت روبرت کوچاریان ، رییس جمهوری پیشین ارمنستان ، موضعی شدید اتخاذ کرده است و در عمل ، مسکو آزادی کوچاریان را خواستار شده است. سرگئی لاوروف گفته است : « وقایع روزهای اخیر در ارمنستان با وعده های رهبران این کشور مبنی بر تعقیب نشدن سلف های آنها مغایرت دارد. روسیه به عنوان متحد ارمنستان همواره خواهان ثبات در این کشور بوده است و از این نظر، رویدادهای جاری در ارمنستان موجب ناراحتی ما می شود. این رویدادها همچنین از جنبه تامین شرایط فعالیت عادی سازمان هایی که ارمنستان نیز عضو آنها در حوزه دولت های مستقل مشترک المنافع است، خیلی هم هستند. طی روزهای اخیر ما ناراحتی خود را چند بار به رهبران ارمنستان اعلام کرده ایم. امیدواریم که اوضاع در مجرایی سازنده جریان یابد. »
از سوی دیگر، نیکول پاشینیان ، نخست وزیر ارمنستان در صفحه فیسبوک خود با اشاره به نزدیکی یکصد روزه شدن فعالیت دولت خود ، مردم را به برگزاری تجمع بزرگ در میدان مرکزی ایروان در هفدهم آگوست فراخوانده است و این نشان می دهد که پاشینیان در نظر دارد به مسکو “قدرت نرم” خود را نشان بدهد.
روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان که احتمال بروز اختلاف میان ارمنستان و روسیه و تعطیلی احتمالی پایگاه ۱۰۲ را فرصتی برای جمهوری آذربایجان در مساله قره باغ دانسته ، افزوده است : « اما، سوال اصلی این است که چه کسی در پشت سر ملت ارمنی می ایستد و اگر روسیه از پشتیبانی ارمنستان کنار برود، کدام قدرت از این کشور حمایت خواهد کرد و سرنوشت ارمنستان چه خواهد شد؟ »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا