آذربایجاناخبار

افزایش روز به روز هزینه‌های دارو و درمان در آذربایجان و نارضایتی مردم در این زمینه

با مراجعه بیماران برای شکایت از کیفیت نسخه‌ها درمانی، داروخانه‌ها نظارت و کنترل کیفی داروها را کاری بر عهده سازمان‌های نظارتی وزارت بهداشت می‌دانند؛ لذا تا چه اندازه جدی بودن این نظارت‌ها و کنترل‌ها بر کسی آشکار نیست.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از فاکت خبر،  درپی افزایش نرخ دلار در سطح جهانی و تاثیرات منفی بیشتر این ارز بر کاهش ارزش پول کشورهای منطقه از جمله خم شدن کمر منات در مقابل این ارز آمریکایی، مشکلاتی وسیعی در گرانی بیشتر زمینه‌‌های زندگی مردم آذربایجان به وجود آمده است که دارو و درمان نیز از این معضل مستثنی نیست.
طبق بررسی‌‌های انجام شده از داروخانه‌‌های شهر باکو، قیمت‌ها دارو هر روز با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو می‌شوند. آذربایجان که هنوز تا حد قابل قبولی به خود کفایی ساخت دارو و تجهیزات پزشکی نرسیده است، مردم نیز به همان اندازه با مشکلات بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کنند.
بیماری‌های شایع فصول سال به همراه افزایش مشکلات فروش دارو و قدرت خرید مردم که برای یافتن دارویی با قیمت پایین به ده‌ها داروخانه شهر سر می‌زنند نمونه‌های بارزی از این معضلات درمانی موجود در این کشور می‌‌باشد.
شکایت مردم از افزایش بی‌رویه هزینه‌‌های دارو و درمان
با توجه به اینکه برخی از اقلام دارویی ساده مانند، بتادین، پمادهای پوستی و دهان و دندان، وازلین، الکل و … در داخل آذربایجان تولید می‌شوند اما هر از دوره‌ای کوتاه با افزایش قیمت 3 منات در هر کدام به فروش می‌رسند. لذا کارمندان داروخانه‌‌ها نیز با اعتراف اینکه هر روز با افزایش قیمت‌‌های دارو با بیماران در داروخانه‌های سرو کله می‌زنند و شاهد ناتوانی در خرید محصولات حتی بسیار ساده و غیر تخصصی هستند، مردم نیز از شرایط کنونی اعلام نارضایتی می‌کنند.

طبق گزارشات؛ 90 درصد داروها از کشورهای خارجی از جمله آلمان، هندوستان ولهستان وارد آذربایجان می‌شوند که بسیار گران قیمت هستند و تنها بخشی از داروهای گیاهی و نیز بخش کوچکی از دستگاه‌های پزشکی در داخل آذربایجان تولید می‌شوند. داروهای خارجی نیز به علت با کیفیت بودن با هزینه‌‌ای بالا وارد کشور می‌‌شوند. در این میان داروهای هندوستان نسبت به دیگر داروهای خارجی ارزانتر به دست مردم می‌رسند.
کمر منات همچنان در مقابل یورو و دلار خم است
همانطور که در یک سال اخیر منات با کاهش ارزش و آذربایجان با بحران اقتصادی مواجه گشته است همه تاثیرات منفی واردات اعم از دارو و دیگر واردات متوجه مردم و قدرت خرید و اقتصاد خانوارها می‌‌باشد چرا که با افزایش نرخ ارز، قیمت بیشتر اقلام در داخل کشور با افزایش چندین برابر مواجه شده است.
بر همین اساس، داروسازان و تکنسین‌‌های داروخانه ها جهت افزایش احداث کارخانه‌ها و شرکت‌های دارویی درخواست‌هایی را مطرح می‌کنند تا کمی از دردهای مردم برای خرید دارویی و هزینه‌های بیماری کاسته شود.

آنها با تأکید اینکه داروها با افزایش 20 درصدی قیمت در روزهای اخیر روبرو شده‌اند و داروخانه‌ها تنها با سود 10 – 20 گپیک داروها را بفروش می‌رسانند اظهار می‌کنند: اگر رشد شرکت‌های داخلی و محلی در شهرها در زمینه دارویی افزایش یابد داروها تا حد زیادی با هزینه‌ای پایین به دست مردم خواهند رسید.
برخی از خریداران و بیماران نیز در پی افزایش بیش از اندازه قیمت‌های دارو، از افزایش داروهای بسیار کم کیفیت و نامناسب نیز در داروخانه‌ها گله مندی خود را ابراز داشته‌‌اند.
نظارت بر کیفیت داروها متوجه داروخانه‌ها نیست
با مراجعه بیماران برای شکایت از کیفیت نسخه‌های درمانی، داروخانه‌ها نظارت و کنترل کیفی داروها را کاری بر عهده سازمان های نظارتی وزارت بهداشت می‌دانند؛ لذا تا چه اندازه جدی بودن این نظارت‌ها و کنترل‌ها بر کسی آشکار نیست.

دکتر صیف الدین اسد در مصاحبه خود با سایت خبری مساوات در خصوص این معضل کنونی راه حل مشکلات را در افزایش احداث شرکت‌های دارویی و تلاش برای تولیدات داخلی کارخانه‌های دارو در آذربایجان دانسته و اذعان کرده است: تولیدات داخلی در هر کشور در هر زمینه‌ای نقش بسزایی در قدرت خرید مردم می‌تواند داشته باشد. از این رو با تأسیس شرکت‌های داخلی دارو ، نوعی رقابت کیفیتی نیز از جامعه به دور نخواهد بود.
وی تأکید کرده است: مخالف واردات دارو نیز به داخل کشور نیستیم اما در یک مفهوم اولویت بخشی و ترجیح دادن به استفاده از تولیدات داخلی در زمینه دارو بسیار لازم و ضروری خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا