آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغنخجوان

اعلام آمادگی پاشینیان برای برقراری ارتباط بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و نخجوان

پاشینیان: ارتباط بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و نخجوان صرفاً با شرایطی که قانون اساسی ارمنستان تعیین نموده تامین خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان در نشست دولت که در روز 4 آگوست / 13 مرداد برگزار شد، با اشاره به وضعیت متشنج قره باغ در روزهای اخیر اظهار داشت: «ارمنستان آماده است تا از طریق خاک خود ارتباط مناطق غربی جمهوری آذربایجان با نخجوان را تضمین کند، اما این امر صرفاً بر اساس قوانین جمهوری ارمنستان امکان‌پذیر خواهد خواهد.»

نیکول پاشینیان در ادامه افزود: «آذربایجان می‌گوید که ارمنستان متعهد به برقراری ارتباط بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و نخجوان است. ما هر روز نیز آمادگی داریم این ارتباط را فراهم کنیم، این آذربایجان است که از فرصت‌های ما استفاده نمی‌کند. ما همین امروز هم می‌گوییم، با حدود و شرایط تعیین شده در قوانین جمهوری ارمنستان، همین امروز نیز می‌توانید از مرز ارمنستان عبور کنید. ما از سال گذشته، در چندین نقطه از مرزهای خود پایانه گمرکی و مراکز خدمات مرزبانی دایر نموده و به آذربایجان اعلام کرده‌ایم که می‌توانند هر زمان که بخواهند با احترام به شرایط تعیین شده در قوانین ارمنستان با نخجوان ارتباط برقرار کنند.»

پاشینیان در خصوص آنچه به احداث جاده‌های جدید مربوط می‌شود، خاطرنشان کرد: «در بیانیه سه جانبه به صراحت آمده است که این امر باید با توافق طرفین خواهد بود.»

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «ما می‌گوییم، از نظر ما بحث در مورد مسیر این جاده‌ها در وهله دوم قرار دارد، اول باید مسائل حقوقی و تشریفات قانونی تصریح و اجرایی شود. امروز رسماً اعلام می‌کنم که آذربایجان می‌تواند از چند نقطه مرزی ارمنستان عبور کرده و به نخجوان تردد داشته باشد. اگر به تفسیر دقیق و نیز تحت‌الفظی بیانیه سه‌جانبه بپردازیم در آن آمده است که ما باید ارتباط مناطق غربی آذربایجان را با نخجوان تضمین کنیم. غربی‌ترین منطقه آذربایجان منطقه قازاخ است، ما آمادگی تامین تردد آنها را داریم. آنها می‌توانند به نخجوان بروند، ما امنیت ترددشان را تضمین می‌کنیم. علاوه بر این، نه تنها در نقطه مرزی قازاخ-ایجوان، بلکه در بخش‌های واردنیس، سیسیان، یراسخ، گوریس نیز امکان تردد وجود دارد. در این مدت آذربایجان سعی در استفاده از این فرصت نکرده است.»

نیکول پاشینیان در پایان مجددا‍ تاکید کرد: «ارتباط بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و نخجوان صرفاً با شرایطی که قانون اساسی ارمنستان تعیین نموده (با حفظ حق حاکمیت ارمنستان بر سرزمین خود) می‌تواند تامین شود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا