آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

اعلام آمادگی روسیه برای صدور 63 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا از طریق ترکیه

معاون نخست وزیر روسیه از آمادگی کشورش برای صدور 63 میلیارد مترمکعب گاز از طریق ترکیه به اروپا خبر داد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در مجمع «هفته انرژی روسیه» در مسکو در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ترکیه و روسیه روابط بسیار خوبی در زمینه انرژی دارند؛ می‌توان میزان قابل توجهی گاز طبیعی از طریق ترکیه به اروپا صادر کرد.

وی افزود: جریان جنوبی به صورت چهار خط با ظرفیت تقریبی 63 میلیارد مترمکعب برنامه‌ریزی شده بود. این پتانسیل ظرفیتی است که به شرط وجود تقاضا از آن می‌توان برای رساندن گاز به مصرف‌کنندگان اروپایی از طریق دریای سیاه و ترکیه استفاده کرد.

نواک با اشاره به پیشنهاد روسیه مبنی بر تبدیل شدن ترکیه به هاب انرژی گفت: ظرفیت ترک استریم 31.5 میلیارد مترمکعب است که یکی از این خطوط برای صادرات به کشورهای دیگر است.

وی با بیان اینکه خط لوله جریان جنوبی که ترک استریم جایگزین آن شد، در آن زمان به صورت چهار خط برنامه ریزی شده بود، اذعان داشت: مرکز گاز روسیه در ترکیه موضوعی است که نیاز به ارزیابی دارد، اگر چنین نیازی وجود داشته باشد و همه طرف‌ها علاقه‌مند باشند، فکر می‌کنم چنین پروژه‌ای قابل اجرا است.

نواک با اشاره به اقدامات خرابکارانه علیه خطوط لوله ترک‌ استریم گفت: خدمات و عملکرد خط لوله بر عهده شرکت مربوطه است و خدمات امنیتی لازم را دارند. کار آنها قطعا برای بهره‌برداری ایمن و قابل اعتماد خط لوله در شرایط فعلی تقویت شده است.

وی در خصوص موضوع کاهش قیمت در صادرات گاز روسیه به ترکیه گفت: قیمت‌های فعلی در بازار به صورت کاذب ایجاد شده است.

نواک با بیان اینکه سیاستمداران اروپایی مشکل تامین گاز طبیعی را در بازارهای اروپایی ایجاد کرده‌اند، ابراز داشت: شاید مهمترین موضوع این باشد که چگونه می‌توان از کفایت منابع در اروپا برای عادی‌سازی قیمت‌ها اطمینان حاصل کرد. ما نمی‌خواهیم قیمت گاز در آنجا بالا برود.

وی تاکید کرد: ما خواستار افزایش قیمت‌ نیستیم، ​​چون اگر قیمت‌ها بالا باشد، می‌توان از منابع انرژی جایگزین و تجدیدپذیر سریع‌تر استفاده کرد.

منبع: آناتولی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا