آذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

اعتراض نمایندگی جمهوری آذربایجان در سازمان امنیت و همکاری اروپا به تغییر آرایش موجود در خطوط تماس قره باغ

نمایندگی جمهوری آذربایجان در سازمان امنیت و همکاری اروپا با ارسال نامه ای به ریاست این سازمان نسبت به تغییر آرایش موجود در خطوط تماس قره باغ اعتراض کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی دیدبان؛در نامه اعتراض جمهوری آذربایجان آمده است:”متاسفانه ما با عناصری غیر قابل قبول در خطوط تماس نیروها برخورد کرده ایم که شامل استقرار ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا می باشد. این به معنای تغییر شیوه فعالیت نماینده ویژه ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا بوده و در تضاد با توافقات به عمل آمده در سطوح روسای جمهوری ارمنستان و آذربایجان می باشد.”

ظاهرا باکو از سازمان امنیت و همکاری اروپا بدلیل استقرار ناظران خود در قره باغ بدون موافقت این کشور انتقاد کرده است.

ماموریت آنژی گاسپرچیک نماینده ویژه ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا از سال 1995  و بلافاصله پس از پایان جنگ قره باغ میلادی آغاز شد. امکانات دفتر نماینده ویژه ریاست سازمان بسیار اندک بو شامل چند ناظر بوده است که به تناوب اقدام به بازدید از خطوط تماس و ارائه گزارش از وضعیت موجود به سازمان امنیت و همکاری اروپا کرده اند.

پس از جنگ اوایل آوریل سال 2016 میلادی سازمان امنیت و همکاری اروپا بر لزوم افزایش تعداد ناظران و همچنین توسعه امکانات و اختیارات این نمایندگی تاکید کرد. توسعه اختیارات این نمایندگی می تواند موارد مختلف از ثبت موارد نقض آتش بس تا اقدامات عملی را شامل شود.

از نامه اعتراض آمیزجمهوری آذربایجان چنین بر می آید که سازمان امنیت و همکاری اروپا بدون کسب موافقت این کشور اقدام به توسعه اختیارات نمایندگی ویژه سازمان کرده است.

این اقدام می تواند حاکی از تغییر شیوه مرسوم در مناقشه قره باغ باشد که براساس آن میانجیگران بین المللی ضمن رعایت برابری میان طرفین مناقشه، از برداشتن گام هایی که ممکن است یکی از طرفین مناقشه با آن مخالف باشد، خودداری می کردند.

آیا سازمان امنیت و همکاری اروپا تنها با کسب موافقت طرف ارمنی دست به اقدامات یکجانبه در قره باغ زده است؟

پس از این که در دیدار روسای جمهوری دو کشور در وین و سنت پترزبورگ طرفین مناقشه در راستای ایجاد مکانیزم های تحقیق به توافق رسیدند و سپس جمهوری آذربایجان از عمل به این توافق سر باز زد، همواره این سئوال از سوی کارشناسان مطرح شده است که آیا سازمان امنیت و همکاری اروپا می تواند از سوی طرف ارمنی اقدام به برقراری مکانیزم های یکجانبه نماید؟

احتمالا مقامات باکو در نامه اعتراض آمیز خود به همین موضوع اشاره کرده اند. این در حالیست که ریچارد هوگلند رئیس آمریکایی گروه مینسک در سفر اخیر روسای این گروه به باکو از پاسخ به سئوال مطرح شده در این خصوص خودداری کرد.

چه تغییری در شیوه استقرار ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه قره باغ ایجاد شده است؟ این ناظران چه ابزار و مکانیزمی در اختیار دارند و در صورت نقض آتش بس حوزه اختیارات آن ها چگونه می باشد؟

در این رابطه اظهارات فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در پاریس قابل توجه می باشد. اولاند در این دیدار تاکید کرد مکانیزم های موجود تنها به ثبت موارد نقض آتش بس محدود نمی باشند و در صورت تهدید صلح باید دست به اقدامات تنبیهی بزنند.

آیا فرانسه در رابطه با مکانیزم های تحقیق و تنبیه پیشنهاداتی به ارمنستان ارائه کرده است؟ لازم بذکر است که ویسکونتی رئیس فرانسوی گروه مینسک نیز در باکو از “حرکت روند حل مناقشه از وضعیت سکون” خبر داد.

اگر فرانسه و یا سازمان امنیت و همکاری اروپا در جهت تقویت آتش بس در قره باغ دست به اقدامات عملی زده باشند، این به معنای تغییر در آرایش کنونی می باشد. موضوعی که ظاهرا موجب نگرانی باکو شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا