اخبارارمنستانروسیه

اعتراض مقامات محلی و دولت ارمنستان به تمرینات نظامی “پایگاه نظامی ۱۰۲ ” روسیه در ارمنستان

­پایگاه اینترنتی «ریپورت» جمهوری آذربایجان ، اعتراض مقامات محلی و دولت مرکزی ارمنستان به تمرینات نظامی اعلام نشده “پایگاه نظامی ۱۰۲ ” روسیه در منطقه “شیراک” ارمنستان را بی سابقه و نوعی هشدار از طرف مقامات غربگرای دولت جدید ارمنستان به مسکو دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پایگاه اینترنتی «ریپورت» نوشت : « پس از شروع تمرینات نظامی نیروهای پایگاه شماره ۱۰۲ روسیه در اراضی روستای « پانیک » منطقه « شیراک » در شمال غرب ارمنستان ، مقامات اجرایی این روستا به اعلام نشده بودن این مانور اعتراض کردند و نیکول پاشینیان ، نخست وزیر و «آرتور وانتسیان»، رییس سرویس امنیت دولتی ارمنستان نیز این واقعه را غیرقابل قبول و غیرمسئولانه دانستند. آرتسرون اوانسیان، رییس واحد مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان نیز گفت نیروهای نظامی روسیه از گلوله های مشقی استفاده کرده اند. رسانه های ارمنستان نیز می نویسند که اعلام شده یا نشده بودن این مانور و استفاده از گلوله های مشقی در آن مهم نیست، بلکه جنبه مهم مساله ، عمل به تعهدات متقابل در توافق نامه نظامی میان دو کشور است. آرمن آشوتیان، رییس کمیته روابط خارجی مجلس ارمنستان نیز گفته است: « به علت عذرخواهی مقامات روسیه بخاطر اعلام نشدن قبلی این مانور، می توان به گفتگو در این باره پایان داد. ادامه این مساله زیانبار است. »
ریپورت با طرح این سوال که چطور شده است ارامنه به یک باره به فکر این افتاده اند که نظامیان روس در ارمنستان باید برای تمرینات نظامی خود در ارمنستان به مقامات ارمنی اطلاع دهند؟، افزوده است : « پایگاه شماره ۱۰۲ در ارمنستان به نیروی زمینی ارتش روسیه تعلق دارد و دارای پنج هزار نیروست که این نیروها در هشت شهرک به همراه اعضای خانواده خود زندگی می کنند. سرهنگ ولادیمیر یلکانف ، فرمانده این پایگاه است. این پایگاه دو پادگان در ایروان و گیومری در ۱۲۶ کیلومتری ایروان دارد. این پایگاه نظامی روسیه براساس توافق نامه امضاء شده در سال ۱۹۹۲ تاسیس شده و در سال ۱۹۹۵ مدت استقرار آن برای ۲۵ سال و در سال ۲۰۱۰ نیز مدت استقرار آن تا سال ۲۰۴۴ تمدید شده است. این پایگاه نظامی روسیه برای دفاع از ارمنستان فعالیت می کند. سرزمین ارمنستان از جمله اراضی است که روسیه تزاری آن را در قرن نوزدهم اشغال کرده است. در دوره های بعد، این اراضی به منطقه استراتژیک تبدیل شده است و روسیه با ایجاد ارمنستان در اینجا ، از نظر نظامی – سیاسی نیز پایگاه خود را در اینجا تاسیس کرده است و با اخراج آذری ها از آنجا، قوم ارمنی که روسیه بیشتر به این قوم اعتماد دارد، در این منطقه نگه داشته شده است. یعنی ، این سرزمین دویست است که با هدف دفاع از روسیه استفاده شده است. اما، در سال های اخیر ، وجود این پایگاه موجب ناراحتی ارمنستان شده است. در ژانویه ۲۰۱۵ اعضای یک خانواده در گیومری با شلیک یکی از نظامیان پایگاه ۱۰۲ روسیه کشته شدند و این واقعه به نارضایتی ها دامن زد. در تظاهراتی که در ارمنستان برگزار شد، شعار « روسیه از ارمنستان خارج شو و روسیه اشغالگر » سر داده شد. تغییر حاکمیت ارمنستان در آوریل سال جاری نیز تحولی ضد روسیه تلقی شده است. زیرا، اعتراضات و تظاهرات اساسا در ایروان و گیومری یعنی محل استقرار پادگان های پایگاه نظامی ۱۰۲ روسیه برگزار و هشداری به روسیه ارزیابی می شد. نیروهای سیاسی جدیدی که در چند ماه اخیر در ارمنستان به حاکمیت رسیده اند، با مانورهای سیاسی میان روسیه و آمریکا و ناتو و اتحادیه اروپا ، تلاش کرده اند از هریک از آنها چیزی به دست بیاورند و ارمنستان را به عنوان “کشوری ضروری” برای آنها نگه دارند. به همین علت، رویدادهای اخیر در روستای « پانیک » ارمنستان ماهیت سیاسی دارد . زیرا، نیروهای نظامی روسیه در ارمنستان تقریبا هر ماه تمرینات نظامی اجرا می کنند و در این تمرینات ، شلیک نیز می کنند. در همین روستای پانیک نیز قبلا هم تمرینات نظامی بدون هرگونه اعلام قبلی اجرا شده و شلیک هم شده است. در این صورت ، چطور شده است که ارامنه پس از دو قرن ، به یک باره فهمیده اند که نظامیان روسیه باید به آنها محل بگذارند و قبل از مانور، آن را اعلام کنند. در اینجا باید گفت که موضوعی در پشت صحنه وجود دارد. یعنی، حکومت نیکول پاشینیان می خواهد به این شیوه به روسیه فشار وارد کند، اما این مساله اصلی را فراموش می کند که روسیه ، ارمنستان را یکی از فرمانداری های خود می داند و فقط موقعیت رسمی آن تاحدی متفاوت است. اگر از طرف دیگر به همین مساله نگاه کنیم، می بینیم که روسیه این واقعیت را با شلیک گلوله در روستای پانیک تایید کرده است. نیکول پاشینیان در ۱۲ ژوئیه در اجلاس ناتو در بروکسل شرکت کرده و در دیدارهایی که داشته ، درباره همکاری ارمنستان با ناتو صحبت کرده است. واقعه روستای پانیک نیز پس از این سفر روی داده است. یعنی می توان احتمال داد که کرملین برای هشدار به ایروان در پانیک شلیک کرده است. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا