آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

نماینده ولی فقیه در تالش: نیازمند شبکه تلویزیونی تالش زبانان آذربایجان هستیم 

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نورزادگفت: استکبار جهانی از تمام مولفه های سیاسی، مذهبی و قومی در راستای ایران ستیزی و ایران هراسی در منطقه قفقاز استفاده می کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نماینده ولی فقیه در تالش در خطبه های نماز جمعه این شهر با بیان فعالیت‌های پروپاگاندای رسانه ای در جمهوری آذربایجان بر علیه ایران اسلامی گفت: استکبار جهانی از تمام مولفه های سیاسی، مذهبی و قومی در راستای ایران ستیزی و ایران هراسی در منطقه قفقاز استفاده می کند. آنها با تبلیغات رسانه ای گسترده ایران را دشمن مردم آذربایجان نشان می دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نورزاد با اشاره به لزوم راه اندازی رسانه های رادیویی و تلویزیونی برای مقابله با این تبلیغات تصریح کرده است: ما برای مقابله با این دستگاه دروغ پردازی عظیم و تبیین درست، باید رسانه و شبکه های تلویزیونی برای تولید محتوای ضد نگاه استکباری و تفرقه افکنانه آنان داشته باشیم.

حجت الاسلام نورزاد با اشاره به نبود شبکه تلویزیونی زبان تالشی اظهار کرد: مردم تالش بارها خواستار تببین درست و صحیح از طریق ایجاد شبکه رادیویی و تلویزیونی تالش زبانان شده اند که امیدواریم مورد عنایت سازمان های ذیربط قرار بگیرد.

امام جمعه تالش در ادامه با تکیه بر سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بنا به فرموده رهبر انقلاب باید جهاد تبیین را جدّی گرفت و همه در حوزه علمیه، دانشگاه، صداوسیما، مطبوعات و هر جایی که می‌توانید تاثیرگذار باشید برای دفاع از ارزش ها و آرمان ها و حفظ و حراست از این کشور باید کار کنید.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در دو بخش رادیویی برنامه هایی به زبان تالشی پخش می‌کند. رادیو برون مرزی تالشی روی موج اف ام و ای ام، برنامه یک ساعتی زنده از ساعت ۱۲و ۵۰ دقیقه تا ۱۳ و ۵۰ به وقت تهران را پخش می‌کند. تکرار همین برنامه نیز ساعت ۲۰ و ۵۰ دقیقه تا ۲۱ و ۵۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. این رادیو با لهجه تالشی لنکرانی و عنبرانی پخش می‌شود و وب سایت آن نیز به همین زبان با الفبای لاتین است. مخاطب این رادیو تالشان خارج از کشور هستند. زبان گفتاری مجریان رادیو برون مرزی تفاوت‌هایی با نوع رایج زبان تالشی داخل آذربایجان دارد و واژگانی بکار می‌برند که مخاطب را با دشواری روبرو می‌کند. عدم استفاده از مجریان تالشی اهل جمهوری آذربایجان و انتشار اخبار کم مخاطب از مشکلات رایج این رادیو است. همچنین این رادیو با اینکه برون مرزی نامیده می‌شود کمتر به مسائل تالشان آذربایجان می‌پردازد که از سیاستگذاری های بالادستی نشأت می‌گیرد. دیگر برنامه به این زبان تالشونه نام دارد که از ساعت ۲۱ به مدت ۳۰ دقیقه روی فرکانس رادیو رشت پخش می‌شود و مخاطب آن مردم استان گیلان هستند. صداوسیما در بخش آذری رادیو اردبیل و تبریز و شبکه برنامه هایی برای آن سوی مرز دارد.شبکه تلویزیونی سحر تی وی آذری نیز با اینکه با شهروندان تالش زبان گفتگو کرده و اخباری درباره آنها پخش می‌کند، به زبان آذری است و کمتر مسئله گوناگونی اقوام و مذاهب این کشور را مورد توجه قرار داده است. این در حالی است جمهوری آذربایجان با تاسیس شبکه تلویزیونی «گوناز تی وی» و بکارگیری افراد پناهنده از ایران همچنان در حال فعالیت مستمر و موثر است. شبکه های دیگر این کشور نیز در هر برنامه مخاطبان ایرانی را مورد توجه قرار می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا