آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

اظهار امیدواری پاشینیان و علی‌اف در خصوص پیشرفت توافقنامه صلح

سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ پیرامون منطقه قره‌باغ گفت‌وگو و اظهار کردند: توافقنامه صلح در حال پیشرفت است

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس‌ جمهور آذربایجان اولین گفت‌وگوهای حضوری خود را از ماه اکتبر به میزبانی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار کردند و در جریان این گفت‌وگو هر دو طرف از پیشرفت در توافقنامه صلح خبر دادند.

علی‌اف طی این گفت‌وگو تاکید کرد: من فکر می‌کنم که جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید به این «بن‌بست طولانی مدت، نفرت مشترک و خصومت‌ها» پایان دهند.

با این حال پاشینیان عنوان داشت: جمهوری آذربایجان یک «سیاست انتقام‌جویانه‌ای» را اتخاذ کرده است. آیا آنها از این دیدار برای شعله‌ور کردن نفرت و لفاظی‌های خصمانه استفاده می‌کنند یا برای بهتر کردن اوضاع؟

طبق گفته علی‌اف، باکو در حال بررسی پیش‌نویس توافق صلح با ایروان است. همچنین، خبرگزاری‌های روسی گزارش دادند که علی‌اف گفته که باکو پیشنهاد ایجاد ایست بازرسی‌هایی را در مرز با ارمنستان داده است.

پس از این گفت‌وگوهای سه‌جانبه با بلینکن، دفتر پاشینیان بر «اراده ارمنستان» نسبت به رسیدن به صلح تاکید کرد؛ صلحی که «قطعا صلح و ثبات بلند مدت» را در منطقه تضمین خواهد کرد.

علی‌اف هم در پایان اظهار کرد: فکر می‌کنم این توافقنامه صلح بتواند مثال خوبی در این زمینه باشد که چگونه کشورهایی با اختلافات جدی و تاریخی می‌توانند با یکدیگر به خصومت‌ها پایان دهند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا