آذربایجاناخبار

اظهارات کارشناس امنیتی آذربایجان درخصوص فعالیت عوامل اطلاعاتی

به گفته الهام اسماعیل جمهوری آذربایجان مناسب ترین و امن ترین کشور برای فعالیت عوامل اطلاعاتی و جاسوسی محسوب می شود.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ینی مساوات طی گزارشی از نقش راهبردی و تاثیرگذار جمهوری آذربایجان در منطقه باعث شده تا همه از حضور و فعالیت سازمان های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و همسایه سخن به زبان آورند.
این اظهارات و اعلام نظرها پس از سرد شدن روابط روسیه با اتحادیه اروپا و انتخاب رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا روز به روز در حال افزایش است. به طوری که حتی گزینه های انتخاب برای باکو نیز در میان این اظهارنظرها به گوش می رسد.
کارمند سابق وزارت امنیت آذربایجان در ادامه می افزاید: چنانچه کشوری برای یک کشور دیگر دارای اهمیت باشد یقینا سرویس های اطلاعاتی آن کشور در آن حضور یافته و فعالیت خواهند کرد. به طوری که هر کشوری در ابتدا تحت تاثیر و نفوذ کشورهای همسایه خود قرار می گیرد. این مرحله علی رغم قطعیت در مراحل نفوذ ممکن است در مواردی نیز استثنا داشته باشد. چرا که به طور مثال جمهوری آذربایجان از منظر کشوری چون قزاقستان که دارای مرز آبی با این کشور است، نمی تواند ملاحظات سیاسی و امنیتی در خور توجهی را برای خود تعریف کند.
این در حالی است که کشورهای چون روسیه، ایران، ارمنستان و حتی گرجستان به عنوان همسایگان آذربایجان بیشتر از هر کشور دیگر تحولات و اقدامات باکو را زیر نظر داشته و اقدام به فعالیت های اطلاعاتی می کنند. البته باکو نیز چنین درکی از این کشورها داشته و قطعا مثل آنها عمل خواهد کرد.
از دیدگاه ژئوپلوتیک نیز پر واضح است که ابرقدرت های جهان در جمهوری آذربایجان ملاحظاتی داشته و برای این کشور طرح هایی داشته باشند. لکن این ملاحظات از بعد کیفیت با یکدیگر تفاوت دارد. به طوری که هیچ کشوری به اندازه ایران و روسیه در حال فعالیت های اطلاعاتی در آذربایجان نمی باشند.
از طرف دیگر اسرائیل نیز طمع خاصی به جمهوری آذربایجان داشته و در مواقع لزوم با برقراری روابط نزدیک با مقامات آذربایجان اطلاعات ارزشمندی را از کشورهای همسایه جمع آوری می کند. در کنار این کشورها ترکیه نیز به عنوان کشوری که ادعای دوستی و برادری با ما را دارد ملاحظات سیاسی، اقتصادی ویژه ای در جمهوری آذربایجان دارد.
اما آنچه بیشتر از همه اهمیت دارد این است که همه این اقدامات اطلاعاتی و امنیتی کشورها در آذربایجان بر علیه باکو نبوده و هر کشوری به دنبال منافع و نیازمندی های اطلاعاتی خودش است که البته این مسئله می تواند بر مناسبات میان کشورها تاثیرگذار باشد.
الهام اسماعیل با اشاره به نقش تاثیرگذار سازمان های اطلاعاتی و امنیتی در داخل کشور، اقدامات اطلاعاتی کشورهایی چون روسیه و ایران را علی رغم وجود ثبات در روابط دیپلماتیک به ضرر دولت و حاکمیت این کشورها دانسته و افشاگری های موردی به دولت این کشورها را هم با هدف نشان دادن تعهدات طرفین ضروری عنوان می کند.
وی در بحث تکنیک ها و تاکتیک های اطلاعاتی به همکاری های سازمان های امنیتی در داخل کشورها نیز اشاره ای کرده به طوری که بصورت تلویحی بهره برداری از اطلاعات ارسالی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی روسیه در جنگ قره باغ را تنها گوشه ای از ملاحظات و کاربردهای تبادل اطلاعات در کشورها معرفی می کند.

لینک خبر:http://musavat.com/news/tehlukesizlik-ekspertinden-azerbaycandaki-tesir-agentleri-barede-muhum-aciqlamalar_450867.html

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا