اخبارارمنستان

استعفای نخست وزیر سابق ارمنستان از حزب حاکم جمهوری خواه این کشور

نخست وزیر سابق ارمنستان اواخر روز گذشته در پیامی در صفحه فیسبوک جدایی خود از حزب حاکم جمهوری خواه ارمنستان را اعلام کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، هویک آبراهامیان نخست وزیر سابق ارمنستان تاکید کرد که یکی از تصمیمات سخت و مهم زندگی خود را اتخاذ کرده و از حزب حاکم جمهوری خواه ارمنستان خارج شده است.

نخست وزیر سابق ارمنستان هیچ اشاره ای به دلایل تصمیم خود نکرده و تنها بر این نکته تاکید کرده است که به حضور فعال در عرصه سیاست ادامه خواهد داد.

واهرام باغداساریان رئیس فراکسیون حزب جمهوری خواه در مجلس ملی ارمنستان در واکنش به خبر جدایی نخست وزیر سابق ارمنستان از این حزب در گفتگو با پایگاه خبری “NEWS.am” عنوان کرد که هیچ مقام بی جایگزینی در این حزب وجود ندارد.

باغداساریان افزود:”شنیدن چنین خبری پس از یک دوره همکاری طولانی مطلوب نیست، اما شاهد فرآیندها و تحولات سیاسی در کشور هستیم و همه در اتخاذ مواضع خود آزاد هستند. تصور می کنم این یک تصمیم شخصی بوده و ایشان فعالیت خود را در زمینه دیگری از سیاست پی خواهد گرفت. جای هیچ کسی خالی نمانده و پر خواهد شد.”

هویک آبراهامیان که از مدیریت یک کارخانه به بالاترین مناصب سیاسی از جمله ریاست نهاد ریاست جمهوری، وزارت، نخست وزیری و ریاست مجلس ملی ارمنستان دست یافت پیش از این بارها ازقدرت حزب جمهوری خواه و شکست ناپذیر بودن سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان سخن گفته بود. هویک آبراهامیان در چندین انتخابات گذشته ریاست ستاد انتخابات حزب جمهوری خواه را بر عهده داشته است.

آرمن ماردیروسیان معاون حزب مخالف “میراث” استعفای هویک آبراهامیان از حزب جمهوری خواه را تحولی مثبت ارزیابی کرده است.

ماردیروسیان تاکید کرد:”استعفای آقای آبراهامیان از این جهت مهم تلقی می شود که حزب جمهوری خواه یکی از حلقه های مهم سازمان دهنده تقلب در انتخابات را از دست می دهد. آقای آبراهامیان در کلیه انتخابات اخیر ستاد این حزب را رهبری کرده و نقش هماهنگ کننده این حزب چه به صورت آشکار و چه در پشت پرده را بر عهده داشته است و همه از آن مطلع هستند.”

عضو بلندپایه سابق حزب حاکم جمهوری خواه هیچ اشاره ای به این نکته نکرده است که در فاصله حدود دو ماه مانده به انتخابات ارمنستان چه مشارکت فعالی در عرصه سیاست این کشور خواهد داشت. آیا به حزبی دیگر و یا ائتلاف انتخاباتی خواهد پیوست و یا این که حزب جدیدی تاسیس خواهد کرد؟

رسانه های ارمنستان از مدت ها پیش به ارتباطات خانوادگی و سیاسی میان آبراهامیان و گاگیک زاروکیان رهبر سابق حزب “ارمنستان مترقی” که چند روز پیش بازگشت رسمی خود به عرصه سیاسی ارمنستان را اعلام کرد، اشاره کرده و احتمال حضور هویک آبراهامیان در “ائتلاف زاروکیان” را رد نمی کنند.

به اعتقاد استپان دانیلیان کارشناس امور سیاسی هویک آبراهامیان نخست وزیر سابق تبدیل به شخصیتی بسیار خطرناک برای سرژ سرکیسیان و حزب حاکم ارمنستان می شود.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون احتمال پیوستن هویک آبراهامیان به ائتلاف زاروکیان تاکید کرده است:”ظاهرا آبراهامیان دو گزینه را پیش روی خود دارد. پیوستن به ائتلاف زاروکیان و یا عضویت در ائتلاف به رهبری سیران اوهانیان (وزیر دفاع سابق ارمنستان). این که ایشان به کدام ائتلاف خواهد پیوست را نمی توان پیش بینی کرد اما با توجه به تجربه و قابلیت های هویک آبراهامیان و همچنین قابلیت ها و منابع مالی زاروکیان با قرار گرفتن در کنار هم و با در نظر گرفتن سنت های انتخاباتی در ارمنستان آن ها حداقل جایگاه دوم را در انتخابات کسب خواهند کرد. در صورتی که حزب جمهوری خواه در دور نخست انتخابات حایز اکثریت مطلق آرا نشود آن ها در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد که در این صورت شانس حزب حاکم جمهوری خواه برای کسب پیروزی بسیار کم خواهد شد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا