آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

استاد دانشگاه دولتی سن پترزبورگ؛ ایران مانع سیاست های سلطه جویانه آمریکا در منطقه شده است

استاد مسایل خاورمیانه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه معتقد است که سازش جمهوری اسلامی ایران و آمریکا با یکدیگر تصور غیر واقعی است چرا که انقلاب ایران منافع سلطه جویانه واشنگتن را در منطقه به خطر می اندازد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «آلکساندر سوتنیچنکو» افزود: جمهوری اسلامی ایران در واقع مانع سلطه آمریکا بر منطقه و اجرای طرح های این کشور شده بنابراین طبیعی است که برای هر فردی در راس قدرت آمریکا یک دشمن محسوب شود.
به گفته وی، مقامات کاخ سفید چه دمکرات یا جمهوریخواه به فکر کنترل خاورمیانه برای استفاده از منابع عظیم آن به نفع آمریکا هستند، دونالد ترامپ هم از این اصل مستثنی نیست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دکترین سیاست خارجی ایران بر استقلال از دیگر کشورها استوار شده است این مساله به خودی خود مانع سیاست های سلطه گرانه آمریکا در خاورمیانه می شود.
به گفته وی، ایران چهار دهه است که به دکترین استقلال برگرفته از انقلاب اسلامی پایبند است و مردم این کشور نیز در کنار دولت قرار دارند و این همبستگی باعث شده است که آمریکا در اجرای نقشه های ضد ایرانی خود با دشواری مواجه شود.
سوتنیچنکو در ادامه این گفت وگو به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مهم ترین دستاورد انقلاب ۵۷، خود کفایی در بخش های مختلف و توسعه دانش و علوم در این کشور بوده ضمن اینکه ایران هم اکنون تنها کشور خاورمیانه است که مرکز تولید برق هسته ای ساخته و با مشارکت روسیه به دنبال افزایش چنین مراکزی است.
استاد مسایل خاورمیانه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ گفت: ایران همچنین چندین موشک و ماهواره به فضا پرتاب کرده و در خاورمیانه هیچ کشوری تا این اندازه در عرصه علوم فضایی پیشرفت نکرده است.
به گفته سوتنیچنکو در بخش های اقتصادی، نفت وگاز و پتروشیمی و صنایع مادر، ایران به پیشرفت های بزرگی دست یافته و در بسیاری از این حوزه ها از خارج بی نیاز شده و چنین موقعیتی را مدیون انقلاب اسلامی است.
استاد دانشگاه روس مجهز شدن نیروهای مسلح ایران به سلاح های پیشرفته ساخت داخل این کشور را نیز یک دستاورد ارزشمند خواند که ۴۰ سال پیش هیچ فرد خوش بینی هم آن را پیش بینی نمی کرد.
وی گفت: ایران در تولید علم و نشر مقالات علمی نیز پیشرفت های خیره کننده داشته که نشانگر این واقعیت است که انقلاب اسلامی ایران مشوقی برای شکوفایی ایران در عرصه های مختلف بوده است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا