آذربایجاناخبارایران

استاد بازنشسته زبان فارسی جمهوری آذربایجان: ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوانی دارند

توفیق جهانگیراف در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در باکو، مطرح کرد: اشتراکات بی شمار تاریخی و فرهنگی پیوند دهنده ابدی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است که زبان فارسی نیز در این میان از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو با توفیق جهانگیراف، استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دیدار و طرفین بر اهمیت و لزوم آموزش زبان فارسی در جمهوری آذربایجان تأکید کردند.

در ابتدای این دیدار که در محل رایزنی فرهنگی کشورمان انجام گرفت، پورمرجان ضمن تمجید از تلاش و فعالیت چندین ساله توفیق جهانگیراف در راستای توسعه زبان و ادبیات فارسی در جمهوری آذربایجان، اطلاعاتی نیز در خصوص برنامه‌های آتی این نمایندگی فرهنگی جهت بسط و گسترش این زبان در جمهوری آذربایجان ارائه کرد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های برخط آموزش زبان فارسی، گفت: با توجه به محدودیت‌های اعمال شده به دلیل گسترش ویروس کرونا در جمهوری آذربایجان و تعطیلی تمامی مراکز علمی و آموزشی در سراسر این کشور و برگزاری آن بصورت مجازی، این نمایندگی فرهنگی با همکاری بنیاد سعدی در راستای ترویج زبان و ادبیات فارسی، اقدام به برگزاری دوره آموزش برخط زبان فارسی کرده است.

توفیق جهانگیراف نیز در این دیدار، به جایگاه زبان فارسی در جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: اشتراکات بی شمار تاریخی و فرهنگی پیوند دهنده ابدی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است که زبان فارسی نیز در این میان از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.

وی همچنین، افزود: برای ترویج زبان فارسی بایستی برنامه‌های متعددی همچون دورهمی‌های شعرخوانی، مسابقات ادبی، سخنرانی‌های تخصصی برای اساتید و دانشجویان برگزار شود و آنها برای دوره‌های دانش‌افزایی به ایران اعزام شوند تا انگیزه لازم را پیدا کنند و با اشتیاق بیشتری به دنبال محتوای ادبیات فارسی باشند.

گفتنی است؛ پروفسور توفیق جهانگیراف 10 سال به عنوان رییس کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دولتی باکو فعالیت کرده است. او اولین استاد این زبان در رایزنی فرهنگی کشورمان است که در راستای ترویج زبان و ادبیات فارسی در جمهوری آذربایجان فعالیت و تلاش‌های بسیاری کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا