آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاترکیهعمومی

اردوغان میزبان رییس جمهور رژیم صهیونیستی/ تحلیل

اسحاق هرتزوگ امروز میهمان اردوغان است و مردم ترکیه با به آتش کشیدن پرچم رژیم اشغالگر قدس به استقبال این سفر رفته اند

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ کلام تاریخی اردوغان در تاریخ ثبت است آنگاه که پس از اعلام عادی سازی چندکشور عربی مثل امارات وبحرین با اسرائیل گفت: «ای بی شرف ها چرا به آرمان فلسطین و مردم آن خیانت می کنید.» البته اردوغان به عملگرایی شهره است واتخاذ مواضع متناقض اساسا از او ودر عرصه سیاست امر غریبی نیست.
-اگرچه دولت ترکیه بلافاصله بعد ازتاسیس رژیم ودر28 مارس 1948 رژیم را برسمیت شناخت اما همواره مردم مسلمان ترک وحکمرانان مسلمان ترک این کشور نسبت به مساله فلسطین ابراز وفاداری میکرده اند اما اینکه اردوغان و حزب متبوع او که بلحاظ ایدئو لوژیک “اخوانی”محسوب میشوند چرا در عادی سازی روابط با ترکیه اینچنین سراسیمه عمل میکند را میتوان درچارچوب انگیزه ها ومقولاتی سیاسی واقتصادی به تحلیل نشست.
-از منظر سیاسی همه میدانند که دولت بایدن و شخص رییس جمهور امریکا علاقه ای به شخص اردوغان ندارند و حداقل در سیاست های اعلامی همواره بر نقض حقوق بشر و فقدان آزادی های عمومی درترکیه معترض بوده و هستند. بایدن همچنین مدافع اکراد سوریه یعنی دشمنان درجه یک اردوغان است. در کنار این دو مساله ممانعت دولت امریکا از تحویل جنگنده های “اف 35″به ترکیه وحمایت هایش از”فتح الله گولن”مخالف امریکا نشین اردوغان ، مزید بر علت است. در چنین شرایطی به نظر می رسد اردوغان با دعوت ازهرتزوک هدفی دوگانه را تعقیب می کند اول تحبیب قلوب آمریکا از طریق نزدیکی به رژیم و دوم آینده نگری نسبت به روزی که احیانا امریکا منطقه را ترک کند و رژیم صهیونیستی را به عنوان جانشین خود در منطقه تایید و تجهیز کند.
-به لحاظ اقتصادی بنظر میرسد اردوغان بدنبال آن است که در سایه تعمیق روابط اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی موفق شود گاز رژیم را هم با هدف دستیابی به منابع جدید مالی و بویژه در اوضاع وخیم اقتصادی کشورش به اروپا منتقل کند و هم مرهمی بر زخم بی گازی خود بگذارد. ترکیه 90 درصد از گاز طبیعی خود را از خارج وارد می کند.
-در چنین فضایی رژیم صهیونیستی از پیروزی در جلب نظر ترکیه سرخوش است که اولا و به زعم خود درکنار مرزهای زمینی ایران حضور پیدا خواهد کرد و این درحالی است که پیشتر و با نزدیکی به امارات و بحرین براین باور بود که به مرزهای آبی ایران نزدیک شده است. ثانیا: خود را موفق در شکستن طلسم توسعه دامنه عادی سازی روابط با کشورهای مسلمان معرفی می کند، امری که برای دولت جدید والبته شکننده “بنت” مقوله ای اعتبار بخش والبته جذاب است.
– به نظر می رسد با این سفر میان هواداران واقعی آرمان فلسطین و وفاداران شعاری آن نقطه گذاری جدیدی صورت گیرد. واقعیت آن است که نمی توان هم در ظاهر شعار وفاداری به آرمان فلسطین سر داد و هم در میدان بالغ بر 7 میلیارد تبادل تجاری با دشمن درجه یک مسلمانان داشت. همچنین می توان انتظار داشت بعد ازاین سفر سیاست های رژیم به ویژه در خصوص شهرک سازی تقویت شود و مواردی همچون غصب و اشغال درمناطقی مانند “شیخ جراح” و “النقب” تشدید شود و بالاخره انتظار آن است که روابط حماس و اخوانی های وفادار به آرمان فلسطین با ترکیه دچار تغییرات و گسست هایی بیش از آنچه طی چند ماه اخیر خود را نشان داد شود. فراموش نکنیم پروژه “تطهیر ترکیه ازاخوان “چند ماهی است کلید خورده است و اردوغان با بهانه تجدید روابط با مصر رسانه های اخوانی را در ترکیه تعطیل کرد، برخلاف سال های گذشته هیچ مقام ترکی در اجلاسیه سالانه حماسی ها در ترکیه اجازه حضور نیافتند، چند روز اقامت هنیه و مشعل در ترکیه بدون هیچ دیداری با مقامات ترک پایان یافت و بالاخره در سفر اخیر سخنگوی اردوغان به فلسطین ابراهیم کالن فقط به دیدار با محمود عباس بسنده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا