آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

هشدار اردوغان به اروپا

رئیس جمهور ترکیه به مناسبت روز «اروپا» خطاب به مقامات اروپایی جنگ اوکراین را هشداری برای اتحادیه اروپا توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی به مناسبت روز اروپا اظهار داشت: «پس از جنگی که همه جهان را خراب کرد با ایده‌های “اعلامیه شومان” کشورهای اروپایی اختلافات و دشمنی های خود را کنار گذاشتند و برای صلح، امنیت، توسعه و رفاه متحد شدند.»

روز اروپا که روز «شومان» هم نامیده می‌شود جشن سالروز صدور اعلامیه تاریخی وزیر خارجه فرانسه «روبر شومان» در سال ۱۹۵۰ است. روز اروپا یکی از نمادهایی است که برای افزایش اتحاد در اروپا طراحی شده‌ است.
ارودغان ادامه داد: «از طرف دیگر، اتحادیه اروپا با سیاست‌های مشترکی که از گذشته تا کنون داشته، فراتر از یک طرح صلح بوده است.»
وی افزود: «زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا که از ارزش‌های بنیادین خود دور شده و تحت تأثیر سیاست‌های کوتاه‌ مدت کشورهای عضو قرار گرفته است، داستان جدیدی را با جنگ اوکراین برای خود بنویسد.»
اردوغان تاکید کرد: «فاجعه جنگ اوکراین که امروز در قلب اروپا و در مقابل چشمان تمام جهانیان جریان دارد، هشداری برای اتحادیه اروپا است.»
اردوغان نیاز اروپا را در حال حاضر به مانند دوره‌ ای که پایه‌های اتحاد خود را بنیان گذاشت، همبستگی، همکاری و از همه مهمتر بصیرت و شجاعت عنوان کرد.
اردوغان در پایان، کشورش را نه تنها به عنوان یک کشور نامزد و متحد اتحادیه اروپا دانست، بلنوعیکه از آن به شریکی قدرتمند و استوار یاد کرد که مطابق موازین اتحادیه اروپا است و سهمی قابل توجه بر فائق آمدن بر چالش‌های کنونی داشته است.

اظهارات به ظاهر دلسوزانه اردوغان خطاب به مقامات اتحادیه اروپا در حالی مطرح شده است که با وجود پیگیری های چندین ساله ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا، تا کنون این امر محقق نشده و این اتحادیه هر بار به بهانه ای از پذیرش ترکیه به عنوان عضو جدید اتحادیه اروپا سر باز زده است.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا