آذربایجاناخبارعمومی

وارد شدن لطمه جدی به جایگاه بین المللی و جهانی آمریکا

خبرگزاری «توران» جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در گزارشی تحلیلی در باره اعتراضات آمریکا نوشت: تظاهرات اعتراض آمیز اخیر در شهرهای مختلف آمریکا لطمه جدی به جایگاه بین المللی و جهانی این کشور وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در گزارش این خبرگزاری که به قلم «تیمور آتایف» تهیه شده است با اشاره به کشته شدن ده ها تن، بازداشت بیش از پنج هزار نفر از معترضان و نیز تعدادی از نمایندگان رسانه ای در جریان این تظاهرات اعتراض آمیز و منع رفت و آمد در ۲۵ شهر آمریکا، افزود: به آتش کشیدن پرچم آمریکا همراه با تخریب علائم راهنمایی و رانندگی در وسط خیابان های واشنگتن و انتقال دونالد ترامپ رییس جمهوری یک کشور قدرتمند به پناهگاه زیرزمینی امری بی سابقه در تاریخ این کشور است.

وی افزود: حمایت پلیس از تظاهرات اعتراض آمیز در برخی شهرها و نیز بیانیه «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا در باره دخالت های در خارج از کشور در این تظاهرات اعتراض آمیز از محو قدرت دولت آمریکا حکایت دارد.

آتایف تصریح کرد: بیانیه دادستان کل یک ابر قدرت در باره دخالت های بیگانگان در واقع در  شرایط فعالیت سازمان های امنیتی نظیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، اف بی آی  و تعداد زیادی از مراکز مطالعاتی آمریکا که در طول تاریخ درباره دخالت در سیاست داخلی و خارجی اغلب کشورها اقدام کردند، عجیب به نظر می رسد.

در این گزارش با اشاره به بروز این تظاهرات اعتراض آمیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال جاری آمریکا، آمده است: به هر حال تقابل داخلی یک واقعیت نامطلوب برای دولت آمریکا می باشد.

نویسنده این گزارش در ادامه با اشاره به این که آمریکا همواره از طریق وزارت خارجه خود به رویدادها در کشورهای مختلف واکنش نشان می داد و این کشورها نیز حتی به رغم اراده خود ناگزیر بودند آن را مد نظر داشته باشند، افزود: آمریکا اکنون در واقع از این حق محروم شده است چرا که واشنگتن در حال حاضر نمی تواند به صراحت ایرادهای خود را نسبت به دیگر کشورها در رابطه با جلوگیری از تظاهرات اعتراض آمیز و اقدامات علیه نمایندگان رسانه ای، مطرح کند.

در این گزارش همچنین بیانیه اخیر «جوزپ بورل» رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر این که تحلیلگران مدتها است در باره پایان سلطه جهانی آمریکا و شروع  قرن آسیا گفت و گو و تبادل نظر می کنند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر شاهد ابعاد عملی این فرآیند هستیم.

آتایف با اشاره به این که در باره جایگاه بین المللی آتی آمریکا سووال های زیادی وجود دارد، پیش بینی های سال ۲۰۱۰ میلادی «آلفرد  ماکئی» استاد تاریخ در دانشگاه ویسکانسین مدیسون آمریکا در باره از بین رفتن قدرت این کشور در سال ۲۰۲۵ میلادی را خاطر نشان کرد و نوشت: بر اساس این پیش بینی ها در یک مرحله متوسط در سال ۲۰۲۰ در شرایط افزایش قابل توجه قیمت ها، بیکاری، کاهش درآمدها، اختلافات داخلی به درگیری ها و نزاع های خشونت آمیز تبدیل می شود که غالباً در مورد موضوعات جزئی غیرضروری اتفاق می افتد.

در پایان این گزارش آمده است: در حال حاضر شاهد بروز همه این اتفاقات در آمریکا هستیم و بنا به پیش بینی های ماکئی در سال ۲۰۲۰ میلادی همچنین برخی کشورها متوجه عدم توانایی یک ابرقدرت ضعیف می شوند و سلطه آمریکا در دریا، زمین، فضا و فضای مجازی را به چالش خواهند کشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا