آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعکسعمومی

برگزاری وبینار «بررسی میراث فکری و سیاسی مرحوم نجم الین اربکان» در ترکیه/ تصویر

نماینده مجلس ترکیه و رئیس شاخه جوانان حزب سعادت: نجم الدین اربکان تلاش کرد تا خودباوری را به جامعه خود و جهان اسلام القا کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، عبدالقادر کارادومان، نماینده مجلس ترکیه و رئیس شاخه جوانان حزب سعادت در وبینار بررسی میراث فکری و سیاسی مرحوم نجم الین اربکان که به مناسبت یازدهمین سالگرد درگذشت او برگزار شد، بر تلاش برای تداوم میراث فکری اربکان که اتحاد در جهان اسلام و مبارزه با صهیونیسم به مثابه نماد جریان باطل در تاریخ اسلام است، تاکید کرد.

کارادومان با اشاره به این که عموماً به هنگام مهاجرت نخبگان از شرق به غرب، این مهاجران جوان در مقابل تجربه های جدیدی که مواجه می شوند، خود را دست پایین حس کرده و راه برون رفت کشور و جامعه خود از وضعیت نامساعد را پیروی از غرب تلقی می کنند، گفت: «اما مرحوم استاد اربکان به عنوان یک مومن، کاملاً برعکس می اندیشید. او با وجود آنکه در بهترین دانشگاه های آلمان درس خوانده و دانشجوی موفقی بود، مومن به فضیلت‌های تمدن خود بود. او معتقد بود که ما بهتر از غرب نیز می توانیم باشیم و نباید از یاد ببریم که غرب بخش زیادی از دارایی های خود را مرهون شرق است. از همین رو، او پس از برگشت به ترکیه با سخنرانی‌هایی که تحت عنوان اسلام و علم و اسلام و زن داشت، تلاش کرد تا این خودباوری را به جامعه خود و جهان اسلام القا کند.»

وی در مورد نظام فکری اربکان با تاکید بر این که استاد اربکان معتقد بود که مبارزه ما مبارزه ای است که معتقد به حقانیت و کامل بودن اسلام است، ادامه داد: «او معتقد بود که نمی توان اسلام را مضاف به هر چیز دیگری فهم کرد و تنها با این اسلام متکامل است که انسان نایل به سعادت خواهد شد. از نظر او اسلام یک نظام است و برای تشکیل این نظم و نظام اسلامی نیازمند جهاد به عنوان یک عبادت هستیم.»

کارادومان تاکید کرد: «از دیدگاه ما در جهان اسلام که امپریالیست ها از آن به عنوان خاورمیانه یاد می کنند، دو عنصر حیاتی برای مقاومت در برابر طرح های صهیونیستی وجود دارد: یکی جمهوری اسلامی ایران و دیگر حرکت ملی گوروش. مرحوم استاد اربکان در آخرین سفر حیات خود که به ایران داشت، در پاسخ به روزنامه نگارانی که شاهد بودند که او با دو کیف پر از دارو و با همراهی دکترها راهی این سفر است و پرسیده بودند که «در این سن و سال و با این وضعیت چرا به ایران سفر می کنید؟» گفته بود: اگر لازم باشد من سینه خیز می روم و برای یاری ایران در آنجا حاضر می شوم.»

کارادومان با اشاره به کودتای ۲۸ فوریه در ترکیه و کنار گذاشته شدن مرحوم اربکان از صحنه سیاسی کشور گفت: «پس از این اقدامات و بیرون کردن او از صحنه سیاسی در ترکیه بود که آمریکا نفس راحتی در رابطه با ترکیه کشید. افغانستان اشغال شد، عراق اشغال شد و در پی زیر سلطه گرفتن سوریه و لبنان برآمدند. آنها در پی حذف فلسطین بودند که در برابر حزب الله شکست خوردند… اما از کار خود منصرف نشدند و با بهار عربی در پی بازطراحی صحنه خاورمیانه برآمدند. حال وظیفه ما است که بدانیم با استفاده از میراث فکری اربکان امروز چه باید کنیم.»

وی ادامه داد: «ما به عنوان مسلمان، نیاز به فعالیت هایی مهمتر از کارگاه و کنفرانس و همایش برگزار کردن داریم. صهیونیست ها را نه با سخن که با قدرت می شود منکوب کرد. ما نیازمند پیشرفت در علم و تکنولوژی هستیم تا این برگ امتیاز سیصد ساله از دست آمریکا و غرب گرفته شود. در همین راستا نیز تنها راه چاره همراهی مسلمانان با یکدیگر و حرکت به سمت اقدامات مشترک است.»

در این نشست صالح تورهان، دبیر کل انجمن جوانان آناتولی نیز با اشاره به سجایای اخلاقی و معرفی مرحوم اربکان، بر سه عنصر کلیدی ایمان، معرفت و جهاد در گفتمان فکری او تاکید کرد.

تورهان گفت: «سخن گفتن از نجم الدین اربکان سخن گفتن از اصالت و خدا است. او تمام غیرت و همت خود را برای تاسیس حق و عدالت در این سرزمین انجام داد. او همچون کسانی نبود که صرفاً آرزوی عدالت کند، بلکه در پی کسب قدرت برای تحقق آن بود. از این رو مرحوم استاد اربکان در کنار ارتقای معنوی، در فکر ارتقا اقتصادی نیز بود و برای همین تمام همت خود را متوجه صنایع ترکیه کرده بود. او معتقد بود که یک کشور نه با فروش کارخانه هایش که با تاسیس کارخانه های جدید به رشد اقتصادی می رسد. از این رو بود که در دوره او در هر گوشه کشور کارخانه هایی تاسیس شدند. او همواره به فکر صنایع سنگین، تکنولوژی های پیشرفته و نوآوری های فنی بود.»

دبیر کل انجمن جوانان آناتولی با بیان این که زمانی که احزاب اربکان تعطیل می شدند او می گفت، باز زمان یک وضوی جدید فرا رسیده است و به این ترتیب تاسیس حزب و فعالیت های تشکیلاتی را یک عمل عبادی تلقی می کرد، ادامه داد: «او در حالی که فرصت های آکادمیک فراوانی در پیش روی خود داشت با نگرانی نسبت به آینده ملت اسلام وارد حوزه سیاست شد. او معتقد بود که اگر انسان های صالح وارد در سیاست نشوند، این به معنای حاکمیت انسانی ناصالح خواهد بود.»

تورهان با اشاره به این که اربکان اتاقش در بیمارستان را تبدیل به اتاق کار کرده بود و به رغم توصیه های استراحت پزشکان دست از کار نمی کشید تاکید کرد: «او نشان داد که اسلام یک پروژه حیاتی و یک نظام است. با تسلیم شدن در برابر قرآن و سنت است که می توان چگونگی یک زیست اسلامی را فهم کرد. او این آرمان های خود را بدون مجامله و صراحت بیان کرد و پروژه های قابل توجهی در پیش روی انسان ها به اجرا درآورد. او حیات خود را با معارف «والعصر» گذراند. ایمانش مستحکم و عمل صالحش دائمی بود. همواره و همه جا تواصی به حق و صبر داشت. همواره همچون یک مسلمان اندیشید و همچون یک مسلمان زیست.»

نجم الدین اربکان در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۱ در سن ۸۴ سالگی پس از قریب به نیم قرن فعالیت سیاسی مداوم که باعث تجلی جریان اسلامگرایی در تاریخ معاصر ترکیه شد، در آنکارا درگذشت.

منبع: آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا