آذربایجاناخبارترکیهعمومی

اردوغان از آغاز برنامه ۶۰ میلیارد دلاری توسعه صنایع نظامی ترکیه خبر داد

­رجب طیب اردوغان ، رییس جمهوری ترکیه از برنامه ۶۰ میلیارد دلاری برنامه توسعه صنایع نظامی این کشور خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه “صباح” ، اردوغان در همایش متولیان صنایع نظامی ترکیه گفت : « دورویی غرب در روی آوردن مان به تولید صنایع دفاعی نقش مهمی داشت. اگر در صنایع دفاعی با همان فناوری باقی مانده بودیم، نمی توانستیم عملیات ” شاخه زیتون” و ” سپر فرات” را اجرا کنیم. اگر می خواستیم منتظر غرب باقی بمانیم، هیچ چیز از غرب نمی رسید. به ما می گویند “کنگره اجازه نمی دهد”. اما به دیگران می دهد. وقتی نوبت به ترکیه می رسد، اجازه نمی دهد. اگر امروز می توانیم به این نتایج در مبارزه با ترور دست یابیم، تنها علت آن تدارک نظامی خودمان است. از غرب هیچ چیز نمی رسد. در پشت تمامی درها مانده بودیم. به قول معروف، ” همسایه بد باعث شد ما صاحب خانه شویم»
همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی ، اردوغان گفت : « پیگیری و انجام اقدامات لازم برای تولید ۶۵۰ قلم محصولات نظامی را در طرحی به هزینه ۶۰ میلیارد دلار در بخش صنایع دفاعی را در دست اقدام داریم. علاوه بر ساخت نمونه اولیه تانک «آلتای» که با فناوری‌های جدید توسعه دادیم، آن را با تولید انبوه در اختیار نیروهای مسلح ترکیه قرار خواهیم داد. بالگردهای آتاک را تقویت خواهیم کرد. برای توسعه جنگنده های ملی خود به تلاش مداوم خود ادامه می دهیم. بخش خصوصی ترکیه پهپاد ساخت و من مطمئن هستم که پهپادهای پیشرفته تری خواهند ساخت. تا زمان دستیابی به قابلیت تولید و توسعه نیازهای راهبردی در صنایع دفاعی به تلاش هایمان ادامه خواهیم داد. در حالی که موشک های توفان، بورا و سُم به مرحله تولید انبوه می رسد، اقدامات لازم برای تولید موشک هایی با برد بیشتر و تولید انبوه نیز ادامه دارد. در این بخش گام بزرگی را ان شا الله در زمینه موشک های دوربرد برمی داریم که آزمایش های آن با موفقیت به پایان رسیده است.»
رییس جمهوری ترکیه گفت : « بالگردی که با امکانات ملی و داخلی ترکیه ساخته شده «گوک‌بی» ( آقای آسمان) نامگذاری شده است. »
اردوغان همچنین از طرح ترکیه برای حمله نظامی به شرق فرات خبر داد و گفت : « از یک بحران انسانی بزرگ در ادلب جلوگیری کردیم. اکنون ، نوبت به عملی کردن تصمیمان در پاکسازی شرق فرات از تروریست ها رسیده است. در موضوع منبج تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. آقای رئیس جمهور (ترامپ) گفته است که ظرف ۳۰ روز تمامی منطقه را پاکسازی خواهیم کرد. خواهیم دید! امیدواریم پاکسازی شود.ما هم‌زمان با هشدارهای مان در مورد شرق فرات، به آمادگی های خود در این زمینه ادامه می دهیم. »
اردوغان گفت : « می خواهند در شمال سوریه ، در کنار مرزهای جنوبی ما کریدور تروریستی ایجاد کتند. ما عناصر موجود در این منطقه را تروریست می دانیم. اما آمریکا به عنوان شریک راهبردی مان می گوید، آن ها تروریست نیست. این ها شاخه پ.ک.ک هستند و اسناد و شواهد دال بر هویت آن ها نیز موجود است. چرا شما به جای ترکیه، با آن ها وارد یک مسیر شده اید. در منبج چنان تاکتیک تاخیری از طرف آمریکا به کار گرفته شده که امکان انکار آن وجود ندارد. در حال حاضر هم به همین کار ادامه می‌دهند.»
رییس جمهوری ترکیه افزود : «آمریکا در پاسخ به اعتراض های ترکیه به ارسال سلاح به شاخه سوری تروریست های تجزیه طلب، اعلام کرده است که به این گروه “سلاح های سنگین” نداده است. در مورد سلاح های موجود نیز گفتند که آنها را پس از نابود کردن داعش جمع خواهند کرد. چی کسی را فریب می دهید! »
اردوغان گفت : « هدف اصلی رادارها و نقاط بازرسی که آمریکا در شرق فرات ایجاد کرده، حفاظت از تروریست ها در مقابل ترکیه است. اما، هدف عملیات ترکیه در شرق فرات به هیچ وجه نظامیان آمریکایی نیست، بلکه این عملیات ضد اعضای گروه تروریستی است. دیگر تهدیدی به نام داعش در سوریه وجود ندارد. این برای ما یک داستان است. گفتیم که ظرف روز‌های آینده عملیات نظامی خود را برای آزادسازی شرق فرات از دست گروه تروریستی آغاز خواهیم کرد و دوباره بر این امر تاکید می‌کنیم. »
رییس جمهوری ترکیه گفت : « به رغم این که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از مردم منبج عرب هستند، گروه های تروریستی کرد در آن جا مستقر شده‌اند. آمریکا صادقانه رفتار نمی کند و هنوز تروریست ها را از آن منطقه خارج نمی کند، پس در نتیجه این اقدام را ما انجام می دهیم. هنوز هم می گویند که داعش در محیطی به وسعت ۱۵۰ کیلومترمربع حضور دارد. اگر مسئله این است ما حاضریم عناصر داعش را بلافاصله خنثی کنیم. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا