آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهروسیهعمومیقره باغ

ادعای مضحک و ضد ایرانی سایت اوقات جمهوری آذربایجان

سایت «اوقات» جمهوری آذربایجان: « ایران که موقعیت هایش در قفقاز جنوبی را از دست داده است، برای جلب رضایت جمهوری آذربایجان، قرض می دهد!»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت «اوقات» جمهوری آذربایجان به نقل از «میدل ایست آی» نوشت: « یک دیپلمات بازنشسته ایرانی که در زمان جنگ اول قره باغ در وزارت امور خارجه خدمت می کرد، گفت که ایران به ضعیف بودن خود در قفقاز واقف است. وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان به حمایت نظامی و سیاسی ترکیه و رژِم صهیونیستی متکی است و ارمنستان نیز به اراده روسیه وابسته است و در چنین فضایی تقریبا هیچ امکانی برای ایران باقی نمی ماند، گفت ایران حتی در دهه 1990 بازیگر موثری در قره باغ نبود، اما در آن زمان نفوذ ایران در حدی بود که طرف های درگیر را به مذاکرات صلح در تهران دعوت کرد. اما، در حال حاضر با تمرکز توجه نخبگان نظامی و سیاسی ایران بر لبنان، سوریه و یمن، قدرت ایران در قفقاز به تدریج پسرفت کرده است. ایران دیگر نمی تواند آذربایجان را با پیشنهاد خط لوله گاز (انتقال گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان) فریب دهد، زیرا آذربایجان از نقاط ضعف ایران آگاه است و از آن به نفع خود استفاده می کند و خط لوله گاز (توافق سواپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان) نیز گواه روشنی بر این امر است.»

اوقات به نقل از مقاله «میدل ایست آی» ادامه داد: «یک کارشناس انرژی ایرانی در مصاحبه با میدل ایست آی به شرط ذکر نشدن نامش مدعی شده است که این توافق گازی نمی تواند برای ایران موفقیت تلقی شود. حتی مشخص نیست که چند درصد از گازی که منتقل خواهد شد، سهم ایران خواهد بود و خبرگزاری ایسنا این رقم را در کل پنج درصد می داند. این کارشناس پروژه مذکور را قرض دادن ایران به باکو برای جلب رضایت جمهوری آذربایجان عنوان کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا