اخبارترکیه

بررسی احتمال حضور اردوغان در پشت پرده ترور سفیر روسیه

بعد از درخواست سیاستمداران مخالف تُرک به روشن شدن پشت پرده ترور سفیر روسیه، حکومت اردوغان شروع به اعمال فشار به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها کرد.
 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این روزها کشور ترکیه در شرایط جنگ داخلی و ناامنی به سر می‌برد که این ناامنی عملا هر روز موجبات کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از گردشگران خارجی و شهروندان تُرک را فراهم می‌کند.

برخی معتقدند انفجار و ناامنی‌ها به نفع رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‌باشد که قصد تغییر سیستم پارلمان به سیستم ریاستی را دارد. این که انفجارها چگونه می‌تواند به نفع اردوغان باشد، برای خیلی از سطحی نگران جای سوال می‌باشد که پاسخ آن به این صورت می‌باشد: «ترکیه که از روز نخست تشکیل جمهوری با سیستم پارلمانی اداره شده است، همواره درگیر گروه‌های مختلف تروریستی در داخل و خارج از این کشور بوده و این مسئله از جمله دلایل مهمی است که اردوغان برای تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی پیش رو می‌آورد. با ایجاد ناامنی، ترس و وحشت در یک سیستم پارلمانی یا چند حزبی، مردم به سمت اتحاد و سیستم تک حزبی پناه می‌برند و این خواسته اردوغان می‌باشد. چه بسا بسیاری از انفجارهای اخیر در ترکیه به دست سازمان اطلاعاتی این کشور یا با اطلاع این سازمان انجام گرفته باشد.»

همانطور که حکومت اردوغان در سال‌های گذشته با گروه تروریستی کارگران کردستان توافق کرده و عناصر این گروه تروریستی را با کارناوال‌هایی وارد شهرهای ترکیه کرد، می‌تواند با در دست گرفتن کنترل این گروه تروریستی مردم بی‌گناه ترکیه را به کشتن داده و مسیر دیکتاتوری خود را هموار کند.

کشته شدن سفیر روسیه

آندره کارلوف سفیر روسیه در آنکارا که دو روز پیش (19 دسامبر) در نمایشگاه عکس “صنعت‌های آزاد” حضور پیدا کرده و در حال سخنرانی بود، توسط مرد جوانی به نام مرت آلتین تاش ترور شد.

این مرد جوان یک پرونده کاملا تمیز در سازمان اطلاعاتی ترکیه داشته و از پلیس‌های ویژه این کشور بود. همچنین وی از ابتدا ماه جاری از جمله محافظان سفارت روسیه در آنکارا بود.

موضوع شبهه انگیر حادثه نیز این است که پلیس ویژه‌ای انتخاب شده از جانب دولت ترکیه برای محافظت سفیر روسیه بعد از ترور سفیر بجای این که به صورت زنده دستگیر شود، توسط پلیس کشته شد.

سیاست‌های اشتباه اردوغان در موضوع سوریه

رجب طیب اردوغان که به عنوان حامی بز‌رگ تکفیری‌های ترکیه شناخته می‌شود، نمی‌توانست باور کند که سیاست وی در سوریه با شکست رو به رو شده است. اردوغان که تا به امروز سخن از ساقط کردن دولت بشار اسد می‌زد، نمی‌توانست در مقابل کسانی که به وی رأی داده‌اند اظهار شکست و عقب نشینی کند.

از این رو، این احتمال نیز وجود دارد که مسئله ترور سفیر روسیه در سازمان اطلاعاتی ترکیه مطرح شده باشد. البته حکومت ترکیه این حادثه را نیز همانند دیگر اتهاماتی که بر کارکنان دولتی، نظامی، امنیتی و اطلاعاتی زده و آن‌ها را برکنار می‌کند، بر گردن سازمان گولن انداخته است لکن سازمان گولن این اتهامات را رد می‌کند.

اظهارات جمهوری‌خواهان با درون‌مایه مقصر دانستن اردوغان

کمال قلیچداراوغلو رئیس حزب جمهوری خلق در خصوص ترور سفیر روسیه اظهار داشت: “کشته شدن و زنده دستگیر نشدن فرد مهاجم مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. در آنجا کس دیگری حضور نداشت، چرا مهاجم را دستگیر نکردید؟”

مؤسس حزب جمهوری خلق مصطفی کمال آتاترک بنیانگذار ترکیه نوین می‌باشد. این حزب تقریبا با تمامی سیاست‌های رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه مخالف است، نمایندگان حزب جمهوری خلق همچنین بر این عقیده‌اند که رجب طیب اردوغان با تغییر سیستم پارلمانی به ریاستی قصد حاکم کردن سیستم دیکتاتوری مطلق را در ترکیه دارد.

در صورتی که اردوغان بتواند سیستم ریاستی را در ترکیه حاکم کند، احتمال می‌رود آینده ترکیه شبیه به آینده عراق و لیبی شود. به ادعای جمهوری خواهان، قانون اساسی جدید این اجازه را به رئیس جمهور می‌دهد که بدون ارائه مدرکی پارلمان را منحل کند.

دستگیری عضو لیست کلیدی حزب جمهوری خلق

بعد از دستگیری تعداد زیادی از اعضاء، نمایندگان، شهرداران و رؤسای حزب دموکراتیک خلق‌ها که اعتراض جمهوری خواهان و اتحادیه اروپا را به دنبال داشت، این بار دستگیری جمهوری خواهان و طرفداران آتاترک شروع شده است. بعد از کودتای نافرجام 15 جولای، حکومت اردوغان تمامی مخالف خود را با اتهام عضویت در سازمان گولن و حمایت از پ.ک.ک بدون محاکمه بازداشت و از کار برکنار می‌کند.

تناقض ایده در جمهوری خواهان و عناصر گولن نیز اثبات غیرحقوقی بودن این دستگیری‌ها می‌باشد. جمهوری‌خواهان ترکیه از مخالفان سیستم دینی و طرفداران حکومت لائیک هستند و در مقابل سازمان گولن یک سازمانی دینی افراطی می‌باشد.

در این ارتباط، پروفسور ایشتار گؤزآیدین ساواشیر عضو لیست کلیدی حزب جمهوری خلق به جرم عضویت در سازمان گولن امروز صبح (21 دسامبر) دستگیر شد.

 اولین پس لرزه در روابط روسیه با ترکیه

پس از ترور سفیر روسیه در ترکیه، روسیه تصمیم گرفت مذاکرات لغو نظام روادید برای اتباع ترکیه را به دلیل خطر گسترش تروریسم متوقف کند.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا