آذربایجاناخبارعمومی

اجلاس شورای همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا برگزار شد

 پانزدهمین اجلاس شورای همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا روز جمعه با ریاست المار محمدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، در این اجلاس وضعیت جاری روابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا روند مذاکرات برای امضای توافقنامه جدید همکاری های دو جانبه،اصلاحات اقتصادی ، وضعیت دموکراسی وحاکمیت قانون در جمهوری آذربایجان بررسی شد.
همکاری دو طرف در قالب ایجاد دالان انرژی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا ، امضای توافقنامه جدید حمل و نقل هوایی ، راهکارهای حل مناقشه قره باغ و برخی مسائل منطقه ای از مضوعات مورد مذاکره این اجلاس بود.
المار محمدیاراف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به اینکه مذاکرات فشرده میان این کشور و اتحادیه اروپا در باره امضای توافقنامه جدید همکاری ادامه دارد، افزود: این سند مرحله جدیدی در روابط دو طرف ایجاد می کند.
به گفته محمدیاراف، همچنین امضای توافقنامه جدید همکاری حمل و نقل هوایی با اتحادیه اروپا به توسعه گردشگری در جمهوری آذربایجان تحرک خواهد بخشید.
وی افزود : مذاکرات جمهوری آذربایجان در حوزه های حمل و نقل و انرژی برای آینده روابط دو طرف از اهمیت خاصی برخوردار است.
محمدیاراف در باره حل مناقشه قره باغ گفت : حضور نیروهای ارمنستان در سرزمین های جمهوری آذربایجان مانعی عمده برای حل این مناقشه و تهدید جدید برای صلح و امنیت در منطقه است.
روابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۱ میلادی برقرار شده و در سال ۱۹۹۶ میلادی میان طرفین توافقنامه همکاری شامل حوزه های سیاسی ، بازرگانی ، سرمایه گذاری ، قانون گذاری ، علمی و فرهنگی امضا شده است.
جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۴ میلادی به برنامه سیاست همسایگی اروپا و در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز به برنامه همکاری شرق اتحادیه اروپا شامل توسعه روابط این اتحادیه با چند کشور تازه استقلال یافته از شوروی سابق ، پیوست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا